Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

TikTok musiikkitapahtumien markkinoinnissa

Huttunen, Kia (2023)

 
Avaa tiedosto
Huttunen_Kia.pdf (324.4Kt)
Lataukset: 


Huttunen, Kia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413545
Tiivistelmä
TikTok on sosiaalisen median kanava, mistä jokaiselle löytyy kiinnostuksen kohteita. Yritykset ovat sulautuneet mukaan sovellukseen lumoihin ja TikTok on osaltaan muuttanut perinteistä mutta myös sosiaalisen median markkinointia. Musiikkitapahtumille, joiden kohdeyleisö käyttää TikTokia on usein kannattavaa hyödyntää kyseistä sovellusta. Sen kautta järjestäjä saa näkyvyyttä ei ainoastaan itse yritykselleen vaan myös tapahtumilleen. Sovellus ei ainakaan näytä olevan hiipumassa vielä sosiaalisen median kärkinimistä pois.

Työn tavoitteena oli selvittää, miten TikTokkia voi hyödyntää musiikkitapahtumien markkinoinnissa. Työ keskittyi tarkastelemaan erityisesti musiikkikeikkojen, -tapahtumien ja -festivaalien markkinointia. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista TikTok sisältöä on tehty ja millainen sisältö on toiminut TikTokissa. Lisäksi kartoitettiin, millaisia kehitystarpeita musiikkitapahtumien järjestäjät ovat havainneet käyttäessään sovellusta markkinointikanavana.

Opinnäytetyön tietoperusta käsitteli TikTokia sosiaalisen median kanavana sekä TikTokin käyttöä tapahtumien markkinoinnissa. Työssä esiteltiin myös esimerkkejä TikTokin käytöstä musiikkitapahtumissa. Työn keskeisiä lähteitä olivat aiheeseen liittyvät tutkimukset, artikkelit ja verkkosivut.

Työn tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus ja aineiston keruu tehtiin hyödyntäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Työssä haastateltiin neljää eri musiikkitapahtuman toimijaa. Haastattelut toteutettiin alan ammattilaisille eli toimijoiden TikTok -tilien sisältövastaaville, jotka tuottivat sisältöä tileille. Tässä opinnäytetyössä haastattelujen teemat liittyivät TikTokin käyttöön, sisältöön ja tulosten mittaamiseen. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams:in kautta keväällä 2023.

Tuloksista huomattiin, että TikTokissa eivät toimi perinteiset hienosti tuotetut mainosvideot. Sisällön tulisi olla humoristista, uniikkia ja ihmisläheistä. Markkinoinnin olisi hyvä olla sekoitus eri markkinoinnin keinoja ja kokeilemalla yritys saa selville parhaiten, millainen toimii juuri heidän imagoonsa. Jälkikäteen tuloksia on hyvä mitata, jotta yritykselle toimiva sisältö pystytään tunnistamaan. TikTokin tarjoamat analyyttiset mittarit havainnollistavat tuloksia tilin katsojista ja seuraajista. Nämä taas ovat hyödyllisiä sisällöntuottajille parhaimman ja toimivimman sisällön tunnistamisessa juuri heidän katsojilleen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste