Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten työnantajakuva rakentuu sähköisissä kanavissa, IT-työnhakijan silmin?

Kurki, Tommi (2023)

 
Avaa tiedosto
Kurki_Tommi.pdf (1.447Mt)
Lataukset: 


Kurki, Tommi
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413780
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli IT-alaa vaivaava rekrytointi haaste. IT-alalla on jatkuva haaste saada päteviä työntekijöitä yrityksiin töihin. Päätutkimuskysymys työssä on ”Miten IT-alan yritykset pystyvät nykyistä paremmin viestimään työnantajabrändiään ja arvoja potentiaalisille työnhakijoille?” heidän omien sähköisten ja sosiaalisten medioiden kautta.

Tutkimukseni kohteena oli neljä IT-alan yritystä. Elisa Oyj, Nokia, Microsoft ja Supercell. Näistä kaksi yritystä Microsoft ja Supercell olivat tulleet valituksi houkuttelevin työnantaja opiskelija- 2022 Universumi-yrityksen toteuttamassa tutkimuksessa. Näiden lisäksi valitsisin vielä työhön analysoitavaksi kaksi suomalaista yritystä, Nokian ja Elisan. Tutkimukseni kohteena oli näiden neljän yrityksen rekrytointisivut yritysten omissa internet sivuilla ja Yritysten Linkedin sivustot.

Tämän tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ovat rekrytointi, työnantajamielikuva, yrityskulttuuri ja -arvot, ja työntekijäkokemus. Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön ote on konstruktiivinen. Laadullinen tutkimus pyrkii tutkimaan ilmiötä tai tapahtumaa ja kvalitatiivinen tutkimus pyrkii vastamaan kysymykseen ”mistä tässä on kyse?”

Tutkimustulokset osoittavat, että IT-yritysten omilla rekrytointi sivuilla on paljon tarinoita yrityksen omista työntekijöistä ja heidän työstään ja arjestaan yrityksen palveluksessa. Näiden sivujen kautta avautuu hyvä kuva yrityksen toiminnan arvoista, ja siitä millaista henkilöä yritykset arvostavat. Se miten tällaiset tarinat ja kertomukset yritysten tarjoamista haasteista ja eduista avautuu nykyajan IT-työtä hakevalle nuorisolle, on uuden tutkimuksen paikka. Tutkimukseni kautta syntynyt kuva IT-alasta on mielenkiintoisia haasteita tarjoava ala, jossa useat nuoremmat alalla tulevat IT-henkilöt hakeutuvat mieluummin pienempiin kehittyviin IT-alan toimijoihin ja työuran kehittyessä hakeudutaan sitten isompiin kansainvälisiin IT-yrityksiin. Yrityksen brändillä tai yrityksen työntekijä brändillä ei ole rekrytointi vaiheessa niin suurta roolia, kuin se millaiseen työtehtävään tai millaisen haasteen yritys voi tarjota. Sosiaalinen median ja sähköisten rekrytointi kanavien käyttö on helpottanut ja nopeuttanut yritysten rekrytointeja, sekä tuonut koko prosessia läpinäkyvämmäksi, kun yritykseen voi olla suoraan yhteydessä ilmoituksen kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste