Nipsulan avoimen varhaiskasvatustoiminnan varhaiskasvatussuunnitelman kehittäminen
Huhtamäki, Maija (2023)
Huhtamäki, Maija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413760
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia uusi varhaiskasvatussuunnitelma Nipsulan avoimelle varhaiskasvatustoiminnalle. Nipsulan avoin varhaiskasvatustoiminta on Hämeen ammattikorkeakoulun hyvinvointiosaamisen yksikön tuottama palvelu Hämeen ammattikorkeakoulun tiloissa. Tavoitteena oli kehittää ja muokata Nipsulan varhaiskasvatussuunnitelmaa vastaamaan paremmin nykyistä toimintaa ja vuoden 2022 Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Myös Nipsulan kävijöiden mielipiteet otettiin huomioon. Varhaiskasvatussuunnitelmasta pyrittiin tekemään käytännön työkalu Nipsulan toiminnasta vastaaville ja tietolähde muun muassa Nipsulan asiakkaille, opiskelijoille sekä muille yhteistyökumppaneille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Nipsulan toiminnasta vastaavan palvelukoordinaattorin kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin keskeiset käsitteet: avoin varhaiskasvatus ja varhaiskasvatussuunnitelmakokonaisuus. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja käsitellään valtakunnallisia Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (OPH), muun muassa laaja-alaista osaamista ja oppimisen alueita. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia menetelmiä ja aineisto kerättiin kyselyllä, joka tehtiin Nipsulan kävijöille. Kyselyyn saatiin viisi vastausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tuloksia hyödynnettiin Nipsulan varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa.
Kyselystä saadun aineiston perusteella Nipsulan kävijät kaipasivat varhaiskasvatus- suunnitelmaan käytännön tietoa tiloista sekä tietoa toiminnan rakenteista ja sisällöstä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi Nipsulan varhaiskasvatussuunnitelma, jossa esitellään Nipsulan toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet sekä käsitellään Nipsulan roolia opiskelijoiden toimintaympäristönä ja perheiden tukena. Varhaiskasvatussuunnitelman keskeinen sisältö on Nipsulan pedagoginen toiminta, jota esitellään laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueisiin jaoteltuna. Lopussa käsitellään myös toiminnan arviointia ja kehittämistä. Tuotos lähetettiin arvioitavaksi sekä Nipsulan kävijöille että tilaajalle. Saadun palautteen perusteella uusi varhaiskasvatussuunnitelma on selkeä ja kattava sekä vastaa hyvin sitä, mitä Nipsulan toiminta on todellisuudessa. The purpose of this practice-based thesis was to create a new Early childhood education plan for Nipsula's open early childhood education activities. Nipsula's open early childhood education is a service provided by the HAMK School of Wellbeing in Hämeenlinna. The objective was to develop and modify Nipsula's plan to better align with current practices and the 2022 National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care (ECEC). The opinions of Nipsula's clients were also taken into account in the preparation of the plan. The aim was to create a practical tool for those responsible for Nipsula's activities and a source of information for Nipsula's clients, students, and other partners. The thesis was commissioned by Nipsula.
In the theorical part of the thesis, the following concepts are discussed: open early childhood education, early childhood education plan, pedagogy of early childhood education and the national core curriculum for ECEC. Qualitative methods were used in the thesis and the research material was collected by means of a survey which was made for Nipsula’s clients. Five responses to the survey were received. The data were analyzed and the results were utilized when drafting Nipsula's early childhood education plan.
The survey results highlighted the need for information about the facilities, practices and content of the activities to be incorporated into Nipsula's early childhood education plan. As a result of the thesis, Nipsula's early childhood education plan was created. Nipsula’s early childhood education plan presents the values and goals of Nipsula. In addition, Nipsula's role as an operating environment for students and support for families is explored. The emphasis of Nipsula’s early childhood education plan is on the pedagogical activities, which are presented similarly as in the national core curriculum for ECEC. Finally, the evaluation and development of Nipsula’s activities is also discussed. The result, Nipsula’s early childhood education plan, was sent to both Nipsula's clients and the commissioner for evaluation. Based on the feedback received, the new early childhood education plan is easily understandable, comprehensive and corresponds well to what Nipsula's activities are in reality.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin keskeiset käsitteet: avoin varhaiskasvatus ja varhaiskasvatussuunnitelmakokonaisuus. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa ja käsitellään valtakunnallisia Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (OPH), muun muassa laaja-alaista osaamista ja oppimisen alueita. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisia menetelmiä ja aineisto kerättiin kyselyllä, joka tehtiin Nipsulan kävijöille. Kyselyyn saatiin viisi vastausta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tuloksia hyödynnettiin Nipsulan varhaiskasvatussuunnitelman laadinnassa.
Kyselystä saadun aineiston perusteella Nipsulan kävijät kaipasivat varhaiskasvatus- suunnitelmaan käytännön tietoa tiloista sekä tietoa toiminnan rakenteista ja sisällöstä. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi Nipsulan varhaiskasvatussuunnitelma, jossa esitellään Nipsulan toiminnan lähtökohdat ja tavoitteet sekä käsitellään Nipsulan roolia opiskelijoiden toimintaympäristönä ja perheiden tukena. Varhaiskasvatussuunnitelman keskeinen sisältö on Nipsulan pedagoginen toiminta, jota esitellään laaja-alaisen osaamisen ja oppimisen alueisiin jaoteltuna. Lopussa käsitellään myös toiminnan arviointia ja kehittämistä. Tuotos lähetettiin arvioitavaksi sekä Nipsulan kävijöille että tilaajalle. Saadun palautteen perusteella uusi varhaiskasvatussuunnitelma on selkeä ja kattava sekä vastaa hyvin sitä, mitä Nipsulan toiminta on todellisuudessa.
In the theorical part of the thesis, the following concepts are discussed: open early childhood education, early childhood education plan, pedagogy of early childhood education and the national core curriculum for ECEC. Qualitative methods were used in the thesis and the research material was collected by means of a survey which was made for Nipsula’s clients. Five responses to the survey were received. The data were analyzed and the results were utilized when drafting Nipsula's early childhood education plan.
The survey results highlighted the need for information about the facilities, practices and content of the activities to be incorporated into Nipsula's early childhood education plan. As a result of the thesis, Nipsula's early childhood education plan was created. Nipsula’s early childhood education plan presents the values and goals of Nipsula. In addition, Nipsula's role as an operating environment for students and support for families is explored. The emphasis of Nipsula’s early childhood education plan is on the pedagogical activities, which are presented similarly as in the national core curriculum for ECEC. Finally, the evaluation and development of Nipsula’s activities is also discussed. The result, Nipsula’s early childhood education plan, was sent to both Nipsula's clients and the commissioner for evaluation. Based on the feedback received, the new early childhood education plan is easily understandable, comprehensive and corresponds well to what Nipsula's activities are in reality.
