Sanataide varhaiskasvatuksessa: varhaiskasvattajien kokemuksia
Korkatti, Tea (2023)
Korkatti, Tea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Webropol-kyselyn avulla, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen perhepäivähoitajilla oli sanataiteesta varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa tietoa perhepäivähoitajien kokemuksista lasten osallisuudesta sanataidetta tehdessä sekä sanataiteen hyödyistä ja haasteista lapselle varhaiskasvatuksen toiminnassa. Tavoitteena oli saada tietoa sanataiteen hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksesta saatava tieto auttaa yhteistyötahoa kehittämään ja vahvistamaan tarpeita, joita tutkimuksesta saatiin selville. Yhteistyötahona oli eräs eteläsuomalaisen paikkakunnan varhaiskasvatus.
Tietoperustassa tarkasteltiin seuraavia käsitteitä: varhaiskasvatus, taidekasvatus, lapsen osallisuus ja sanataide. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston hankintamenetelmänä oli Webropol-kysely. Kyselyyn vastasi seitsemän perhepäivähoitajaa. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin aikaisempiin tutkimustuloksiin ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.
Tutkimustulosten mukaan perhepäivähoitajat kokivat, että varhaiskasvatuksessa hyödynnetään monipuolisesti sanataidetta. Lukeminen, kerronta ja lorutus korostuivat vastauksissa. Sanataiteen muodoista mainittiin muun muassa kuvataiteet, musiikki, ilmaisu, erilaiset leikit ja näytelmät. Sanataiteesta koettiin olevan hyötyä lapselle monin eri tavoin ja lapsen osallisuus sekä lapsilähtöisyys näkyivät sanataidetta tehdessä. Sanataiteen hyödyntämisen haasteina koettiin muun muassa eri kulttuuri ja kieli sekä lapsen ikä. Suurin osa perhepäivähoitajista ei ollut saanut sanataidekoulutusta. Tutkimuksesta saatavan tiedon toivotaan hyödyntävän yhteistyötahoa kehittämään ja vahvistamaan sanataiteen koulutuksen tarpeita perhepäivähoitajille.
Avainsanat Varhaiskasvatus, taidekasvatus, sanataide, lapsen osallisuus, varhaiskasvattaja
Sivut 33 sivua ja liitteitä 7 sivua
Tietoperustassa tarkasteltiin seuraavia käsitteitä: varhaiskasvatus, taidekasvatus, lapsen osallisuus ja sanataide. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston hankintamenetelmänä oli Webropol-kysely. Kyselyyn vastasi seitsemän perhepäivähoitajaa. Aineiston analyysimenetelmänä oli sisällönanalyysi. Tutkimuksen tuloksia vertailtiin aikaisempiin tutkimustuloksiin ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.
Tutkimustulosten mukaan perhepäivähoitajat kokivat, että varhaiskasvatuksessa hyödynnetään monipuolisesti sanataidetta. Lukeminen, kerronta ja lorutus korostuivat vastauksissa. Sanataiteen muodoista mainittiin muun muassa kuvataiteet, musiikki, ilmaisu, erilaiset leikit ja näytelmät. Sanataiteesta koettiin olevan hyötyä lapselle monin eri tavoin ja lapsen osallisuus sekä lapsilähtöisyys näkyivät sanataidetta tehdessä. Sanataiteen hyödyntämisen haasteina koettiin muun muassa eri kulttuuri ja kieli sekä lapsen ikä. Suurin osa perhepäivähoitajista ei ollut saanut sanataidekoulutusta. Tutkimuksesta saatavan tiedon toivotaan hyödyntävän yhteistyötahoa kehittämään ja vahvistamaan sanataiteen koulutuksen tarpeita perhepäivähoitajille.
Avainsanat Varhaiskasvatus, taidekasvatus, sanataide, lapsen osallisuus, varhaiskasvattaja
Sivut 33 sivua ja liitteitä 7 sivua