Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Potentiaalisten äänestäjien tunnistaminen sosiaalisen median kampanjoiden avulla

Seppälä, Ville (2023)

 
Avaa tiedosto
Seppälä_Ville.pdf (628.1Kt)
Lataukset: 


Seppälä, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413883
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa toimeksiantajan potentiaaliset äänestäjäryhmät Lapin vaalipiirissä sosiaalisen median mainoskampanjoita ja niiden tunnuslukuja hyödyntämällä. Kampanjoiden alustaksi valikoitui Facebook. Opinnäytetyö tehtiin vuoden 2023 eduskuntavaaleja silmällä pitäen.

Tutkimuksessa syvennyttiin Metan mainonnan syövereihin, millaisia vaihtoehtoja mainostaja voi hyödyntää omaan mainontaansa ja mitä suunnittelussa pitää ottaa huomioon esimerkiksi algoritmia valittaessa. Tutkimuksen kannalta oli myös olennaista tunnistaa mainonnan relevantit tunnusluvut, jotka kielivät tavoitetun henkilön kiinnostuksesta.

Opinnäytetyö tehtiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen eli kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Dataa kerättiin suorittamalla testikampanjoita kahdessa eri vaiheessa. Kampanjat suunniteltiin siten, että ensimmäisessä vaiheessa ajettiin mainoksia lähes ilman rajauksia ja toisessa vaiheessa mainokset kohdennettiin spesifimmin mahdollisten uusien ryhmien löytämiseksi. Datoista etsittiin eri ikäryhmiä tai sukupuolia, joiden mainonnan tunnusluvuissa esiintyi selkeitä poikkeamia. Lisäksi prosessin aikana tehtiin runsaasti muutakin mainontaa opinnäytetyön ulkopuolella. Näiden materiaalien datoja käytettiin vahvistamaan testeissä tehtyjä havaintoja.

Tutkimuksen päätteeksi suoritettiin erilaisia mainoskampanjoita, jotka kohdistettiin testikampanjoissa havaittuihin ikäryhmiin pyrkimyksenä kasvattaa toimeksiantajan näkyvyyttä ja sitä kautta konvertoida tavoittavuus ja sitoutuneisuus ääneksi. Vaikka tällä kertaa tie ei vienytkään eduskuntaan, saatiin silti tutkimuksesta tärkeää tietoa toimeksiantajan potentiaalisista äänestäjäryhmistä ja lisäksi opittiin runsaasti uutta mainonnasta ja Metan erilaisista työkaluista. Esimerkiksi havaittiin, että hieman varttuneemmat ikäpolvet osoittivat selvästi eniten kiinnostusta mainoksia kohtaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste