Nuorten kokemuksia TUKEE2 -hankkeen ryhmätoiminnasta
Hipeli, Janina (2023)
Hipeli, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514025
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia muutoksia nuorten kokemassa positiivisessa mielenterveydessä tapahtui TUKEE2-hankkeen ryhmä-toiminnan aikana. Tavoitteena on tuottaa tietoa ryhmätoiminnan aikana tapahtuneista muutoksista nuorten kokemassa positiivisessa mielenterveydessä.
Opinnäytetyö tehtiin TUKEE2 -hankkeelle, joka on jatkohanke TUKEE! -hankkeelle. Hankkeen kohderyhmänä on kohdennetun mielenterveydellisen tuen tarpeessa olevat 16–25-vuotiaat nuoret, joilla on esimerkiksi neuropsykiatrisia tai käyttäytymisen ongelmien aiheuttamia haasteita, jonka vuoksi heillä on vaikeutta suoriutua koulutuksen sekä työelämän vaatimuksista. Kohderyhmään kuului myös näiden nuorten kanssa toimivat ammattilaiset sekä muut tahot, joilla ei ole koulutuksen puolesta osaamista vastata edellä mainittujen nuorten kohtaamiin haasteisiin. Ryhmätoimintaa järjestettiin kolmessa eri SataEdun toimipisteessä, joista yhdessä järjestettiin kaksi ryhmää ja kahdessa yksi ryhmä. Jokaiseen ryhmään osallistui n. 10 nuorta.
TUKEE2-hankkeen ryhmätoimintojen vaikutuksesta nuorten positiiviseen mielen-terveyteen oli käytetty positiivisen mielenterveyden mittaria eli WEMWBS-mittaria. Kyselylomakkeet oli jaettu ryhmätoimintojen alussa sekä näiden päätyttyä. Opinnäytetyöntekijä sai valmiin aineiston analysoitavaksi. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Minkälaisia muutoksia nuorten kokemassa positiivisessa mielenterveydessä tapahtui ryhmätoiminnan aikana?
Aineiston analysoimiseen käytettiin Excel taulukko-ohjelman Tixel-lisäohjelmaa. Tässä työssä tutkittiin useammassa paikassa toteutettujen ryhmien nuorten positiivista mielenterveyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia ryhmätoiminnan aikana. Tulokset esitetään sekä taulukko, että tekstimuodossa. Työssä esitetään sekä ryhmätoiminnan aikana saatujen yhteispistemäärien välisiä eroja ja väitekohtaisia eroja.
Lomakkeita palautui yhteensä 34 (n=34) ryhmätoimintojen aikana, joista 26 (n=26) päätyi lopulliseen opinnäytetyöhön. Tuloksien perusteella nuorten positiivinen mielenterveys laski hieman ryhmätoiminnan aikana. Positiivisimmin nuoret kokivat ryhmätoiminnan aikana sekä alku- että loppumittauksien aikana sosiaaliset suhteet, ongelmanratkaisukyvyt sekä kiinnostuksen uusia asioita kohtaan.
Opinnäytetyö tehtiin TUKEE2 -hankkeelle, joka on jatkohanke TUKEE! -hankkeelle. Hankkeen kohderyhmänä on kohdennetun mielenterveydellisen tuen tarpeessa olevat 16–25-vuotiaat nuoret, joilla on esimerkiksi neuropsykiatrisia tai käyttäytymisen ongelmien aiheuttamia haasteita, jonka vuoksi heillä on vaikeutta suoriutua koulutuksen sekä työelämän vaatimuksista. Kohderyhmään kuului myös näiden nuorten kanssa toimivat ammattilaiset sekä muut tahot, joilla ei ole koulutuksen puolesta osaamista vastata edellä mainittujen nuorten kohtaamiin haasteisiin. Ryhmätoimintaa järjestettiin kolmessa eri SataEdun toimipisteessä, joista yhdessä järjestettiin kaksi ryhmää ja kahdessa yksi ryhmä. Jokaiseen ryhmään osallistui n. 10 nuorta.
TUKEE2-hankkeen ryhmätoimintojen vaikutuksesta nuorten positiiviseen mielen-terveyteen oli käytetty positiivisen mielenterveyden mittaria eli WEMWBS-mittaria. Kyselylomakkeet oli jaettu ryhmätoimintojen alussa sekä näiden päätyttyä. Opinnäytetyöntekijä sai valmiin aineiston analysoitavaksi. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Minkälaisia muutoksia nuorten kokemassa positiivisessa mielenterveydessä tapahtui ryhmätoiminnan aikana?
Aineiston analysoimiseen käytettiin Excel taulukko-ohjelman Tixel-lisäohjelmaa. Tässä työssä tutkittiin useammassa paikassa toteutettujen ryhmien nuorten positiivista mielenterveyttä ja siinä tapahtuvia muutoksia ryhmätoiminnan aikana. Tulokset esitetään sekä taulukko, että tekstimuodossa. Työssä esitetään sekä ryhmätoiminnan aikana saatujen yhteispistemäärien välisiä eroja ja väitekohtaisia eroja.
Lomakkeita palautui yhteensä 34 (n=34) ryhmätoimintojen aikana, joista 26 (n=26) päätyi lopulliseen opinnäytetyöhön. Tuloksien perusteella nuorten positiivinen mielenterveys laski hieman ryhmätoiminnan aikana. Positiivisimmin nuoret kokivat ryhmätoiminnan aikana sekä alku- että loppumittauksien aikana sosiaaliset suhteet, ongelmanratkaisukyvyt sekä kiinnostuksen uusia asioita kohtaan.