Tärningen är kastad: en gemenskapsfrämjande rastaktivitet för årskurs 1-3
Eriksson, Emma; Harjula, Mika; Segerström, Hanna (2023)
Eriksson, Emma
Harjula, Mika
Segerström, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514065
Tiivistelmä
Examensarbetet är ett beställningsarbete av Barnavårdsföreningen i Finland. Uppdraget är att utveckla ett konkret och smidigt verktyg som kan användas under rasterna i skolan. Syftet med verktyget är att öka trivseln i skolan för eleverna i årskurs 1-3, vilket görs genom att skapa en meningsfull och gemenskapsfrämjande rastaktivitet. Rasten i den finländska skolan har funktionen av en paus som möjliggör fysisk rörelse utomhus. Examensarbetet strävar till att ge svar på vilken typ av rastaktiviteter som kan främja skoltrivsel.
Examensarbetet har utförts som ett funktionellt arbete. Ramen för utvecklingsprocessen har varit Lean Startup och datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer. Arbetet har förverkligats i samarbete med en testskola. Testskolan har utvärderat verktyget i två omgångar. Utifrån testskolans feedback har aktivitetstärningen utvecklats, samtidigt som användbarheten har inriktats ytterligare mot meningsfull rastaktivitet.
Det kan konstateras att rastaktivitet fyller en viktig funktion för barns psykiska och fysiska välmående i skolan. Inom socialpedagogiken betonas vikten av att skapa förutsättningar och situationer där barn får möjlighet till gemenskap. Det kan göras genom aktiviteter som består av rörelse, skapande eller vistelse ute i naturen. Forskning visar att dessa typer av aktiviteter ger känslor av samhörighet och att barn övar på sin sociala kompetens, vilket främjar vänskapsrelationer. Slutprodukten är en aktivitetstärning som består av tre teman; rörelse, natur och skapande. Aktiviteterna uppfyller viktiga funktioner genom sin lekfulla karaktär. Slutprodukten är lätt att tillämpa och går att använda i de flesta grundskolor.
Examensarbetet har utförts som ett funktionellt arbete. Ramen för utvecklingsprocessen har varit Lean Startup och datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer. Arbetet har förverkligats i samarbete med en testskola. Testskolan har utvärderat verktyget i två omgångar. Utifrån testskolans feedback har aktivitetstärningen utvecklats, samtidigt som användbarheten har inriktats ytterligare mot meningsfull rastaktivitet.
Det kan konstateras att rastaktivitet fyller en viktig funktion för barns psykiska och fysiska välmående i skolan. Inom socialpedagogiken betonas vikten av att skapa förutsättningar och situationer där barn får möjlighet till gemenskap. Det kan göras genom aktiviteter som består av rörelse, skapande eller vistelse ute i naturen. Forskning visar att dessa typer av aktiviteter ger känslor av samhörighet och att barn övar på sin sociala kompetens, vilket främjar vänskapsrelationer. Slutprodukten är en aktivitetstärning som består av tre teman; rörelse, natur och skapande. Aktiviteterna uppfyller viktiga funktioner genom sin lekfulla karaktär. Slutprodukten är lätt att tillämpa och går att använda i de flesta grundskolor.
