Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnekokemus keskeisenä osana asiakaskokemuksen kehittämistä ja johtamista

Rajava, Jasmin (2023)

 
Avaa tiedosto
Rajava_Jasmin.pdf (948.7Kt)
Lataukset: 


Rajava, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514078
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin tunnekokemuksen keskeisyyttä asiakaskokemuksen kehittämisessä ja johtamisessa ilmiölähtöisesti. Tutkimuksen keskiössä oli tarkastella ilmiön nykytilaa, sekä tule-vaisuuden näkymiä. Asiakaskokemus itsessään on yleisellä tasolla jo normi yritysten toiminnassa, jossa tunteiden ja tunnekokemuksen merkityksellisyys voidaan todeta olevan tiedostamattomalla tasolla. Tunteiden ja tunnekokemuksen tiedostamaton hyödyntäminen ei auta yrityksiä kehittämään toimintaansa asiakaskokemuksen näkökulmasta, jossa jo nykyaikana erottuvuuteen tarvitaan muitakin keinoja kuin mitä nykyisellään asiakaskokemuksen kehittämisessä ja johtamisessa hyödynnetään. Pohdinta tunnekokemuksen keskeisyydestä asiakaskokemuksen eri prosesseissa muodosti opinnäytetyön keskeiseksi tavoitteeksi tunnekokemuksen tärkeyden tunnistamisen ja hyödyntämisen niin nykyaikana kuin tulevaisuudessa asiakaskokemuksen kehittämisessä ja johtamisessa. Lisäksi tutkimuksen sivutavoitteena oli tunnistaa keinot, joilla tunteita voitaisiin hyödyntää mahdollisimman eettisesti ja optimaalisesti asiakaskokemuksen kehit-tämisen ja johtamisen prosesseissa.

Ilmiön tutkimiseen hyödynnettiin kahta eri aineistonkeruu menetelmää, asiantuntijahaastattelut ja verkkokyselytutkimus. Tutkimus toteutettiin siis hyödyntäen niin laadullisia kuin määrällisiä aineistonkeruu menetelmiä. Tutkimuksessa vastaajaryhmä, aineistonkeruu menetelmästä riippumatta, rajattiin asiakas- ja tunnekokemuksen johtaviin ammattilaisiin, sekä tekijöihin, jotka työskentelevät aiheiden parissa tiiviisti. Asiantuntijahaastatteluihin osallistui kolme asiakas- ja tunne-kokemuksen ammattilaista ja asiantuntijaa, jotka ovat nimekkäästi toimineet aiheiden parissa oman työuransa aikana. Verkkokyselytutkimusta jaettiin laajemmin asiakas- tai tunnekokemuksen parissa työskenteleville henkilöille, joista kyselyyn vastasi neljätoista henkilöä.

Tutkimus osoitti, että tunteiden ja tunnekokemuksen hyödyntäminen on nouseva trendi. Tunteiden ja tunnekokemuksen hyödyntäminen asiakaskokemuksen kehittämisessä ja johtamisessa on tällä hetkellä kuitenkin edelleen lähtökohtaisesti vain tiedostamatonta, jolloin keinoja ja ideoita tietoisempaan toimintaan tarvitaan. Yrityksiin iskostuneet toimintatavat vaikuttavat ja jopa estävät tunnekokemuksen hyödyntämisen asiakaskokemuksen eri prosesseissa, sillä tietoutta tunnekokemuksen hyödyntämisen toimintatavoista on repaleisesti löydettävissä.

Tutkimuksen ja tietoperustan pohjalta luotiin kehitysehdotuksia, sekä jatkotutkimusvaihtoehtoja, joiden kautta tunnekokemuksen tietoutta ja hyödyntämisen mahdollisuuksia pystyttäisiin tulevaisuudessa ottamaan käyttöön entistä helpommin. Opinnäytetyö toimii perustana tuleville tutkimuksille, joiden avulla aiheeseen on mahdollista syventyä entistä helpommin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste