Pelidemon oppimispäiväkirja : 2D kauhupeli -projektin kolme eri vaihetta
Lääveri, Heini (2023)
Lääveri, Heini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514082
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy kuvaamaan pelidemon suunnittelun ja toteutuksen oppimisprosessia toteutuksen kolmessa eri vaiheessa. Suunnitteluvaihe, visuaalisten elementtien tekovaihe sekä koodausvaihe. Opinnäytetyön kirjallinen raportti on tehty oppimispäiväkirjamuotoisesti käyttäen tutkimuskirjallisuutta työskentelyn arvioinnin ja itsereflektoinnin tukena.
Tavoitteena on tuoda ilmi pelisuunnittelun ja itse pelin tekemisen eri elementtien toteutus ja niiden haasteet, kun tekijöitä on vain yksi, ja kokemus monista pelisuunnittelun osa-alueista on rajallinen. Tarkoituksena on käydä läpi projektin eri vaiheiden tärkeimmät huomiot, haasteet ja heränneet ajatukset, ja seurata miten projekti vähitellen rakentuu ja valmistuu.
On selvää, että ajan ja taitojen rajallisuus vaikuttaa väistämättä projektin lopputulokseen, mutta ei tee sen toteutumisesta mahdotonta. Päämäärätietoisempi toiminta ja selkeämmät tavoitteet heti projektin alussa olisivat edesauttaneet projektin etenemistä tasaisesti ja ajallaan. Valmis pelidemo kuitenkin toteutui, ja se oli oppimiskokemuksena valtavan hyödyllinen ja rikastuttava.
Tavoitteena on tuoda ilmi pelisuunnittelun ja itse pelin tekemisen eri elementtien toteutus ja niiden haasteet, kun tekijöitä on vain yksi, ja kokemus monista pelisuunnittelun osa-alueista on rajallinen. Tarkoituksena on käydä läpi projektin eri vaiheiden tärkeimmät huomiot, haasteet ja heränneet ajatukset, ja seurata miten projekti vähitellen rakentuu ja valmistuu.
On selvää, että ajan ja taitojen rajallisuus vaikuttaa väistämättä projektin lopputulokseen, mutta ei tee sen toteutumisesta mahdotonta. Päämäärätietoisempi toiminta ja selkeämmät tavoitteet heti projektin alussa olisivat edesauttaneet projektin etenemistä tasaisesti ja ajallaan. Valmis pelidemo kuitenkin toteutui, ja se oli oppimiskokemuksena valtavan hyödyllinen ja rikastuttava.