Asiakastyytyväisyyskysely Sodankylän kunnan vanhuspalveluiden asiakkaille
Aikio, Minna; Lysti, Jenni; Suonpää, Iina (2023)
Aikio, Minna
Lysti, Jenni
Suonpää, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413584
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa asiakastyytyväisyyskysely, jonka pohjalta Sodankylän kunnan vanhuspalveluiden toimintaa voitaisiin kehittää niiltä osin, kun tietoa on kerätty. Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla asiakkaat saivat tuoda mielipiteensä esiin, jolloin pystyttiin löytämään kehittämisen kohteet ja sen myötä Sodankylän kunta voi parantaa palvelujen laatua kiinnittämällä huomioita tuloksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Sodankylän kunnalle arvokasta tietoa asiakastyytyväisyydestä sekä mahdollisista kehittämiskohteista ikäihmisten elämänlaadun parantamiseksi. Tavoitteena oli kartoittaa Sodankylän kunnan vanhustyön asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä asiakastyytyväisyyskyselyn keinoin. Sodankylän kunnan vanhuspalveluiden kehittämisen kannalta opinnäytetyön avulla voidaan luoda mahdollisia uusia innovaatioita.
Tutkimuksessa on vastattu tutkimuskysymykseen, kuinka tyytyväisiä Sodankylän kunnan vanhuspalveluiden asiakkaat ovat saamiinsa palveluihin ja millä osa-alueella ilmenee kehitettävää. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset analysoitiin Google Forms ohjelmalla.
Tutkimuksen kyselyjen vastauksista huomaa, kuinka vanhustyön asiakkaiden saamat palvelut ja asumismuoto vaikuttavat siihen minkälaisia kategorian vastaukset ovat. Vastaukset ovat olleet kutakuinkin yhteneväisiä kategorian sisällä. Omaishoitajilla- ja hoidettavilla nousi hieman poikkeavampia vastauksia, joten tutkimuksen tuloksissa on nostettu heidän vastauksistansa eniten graafisia kuvioita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Sodankylän kunnalle arvokasta tietoa asiakastyytyväisyydestä sekä mahdollisista kehittämiskohteista ikäihmisten elämänlaadun parantamiseksi. Tavoitteena oli kartoittaa Sodankylän kunnan vanhustyön asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä asiakastyytyväisyyskyselyn keinoin. Sodankylän kunnan vanhuspalveluiden kehittämisen kannalta opinnäytetyön avulla voidaan luoda mahdollisia uusia innovaatioita.
Tutkimuksessa on vastattu tutkimuskysymykseen, kuinka tyytyväisiä Sodankylän kunnan vanhuspalveluiden asiakkaat ovat saamiinsa palveluihin ja millä osa-alueella ilmenee kehitettävää. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastaukset analysoitiin Google Forms ohjelmalla.
Tutkimuksen kyselyjen vastauksista huomaa, kuinka vanhustyön asiakkaiden saamat palvelut ja asumismuoto vaikuttavat siihen minkälaisia kategorian vastaukset ovat. Vastaukset ovat olleet kutakuinkin yhteneväisiä kategorian sisällä. Omaishoitajilla- ja hoidettavilla nousi hieman poikkeavampia vastauksia, joten tutkimuksen tuloksissa on nostettu heidän vastauksistansa eniten graafisia kuvioita.