Maatilan liiketoiminnan kehittäminen matkailupalvelun avulla
Piekkala, Ritva (2023)
Piekkala, Ritva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052513956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052513956
Tiivistelmä
Maatalouskriisi ja kustannusten nousu ovat osaltaan ajaneet maatalousyrittäjiä pohtimaan tilan toiminnan jatkamisen edellytyksiä. Yhä useammalla tilalla onkin päädytty ratkaisuun toiminnan lopettamisesta tai toiminnan laajentamisesta matkailupalvelujen tuottajaksi. Maatilamatkailu on kehittynyt Suomessa suosituksi matkailumuodoksi ja siksi liiketoiminnan kehittäminen matkailupalvelujen avulla nähdäänkin yhtenä vaihtoehtona toiminnan kannattavuuden parantamiseksi.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Varsinais-Suomalainen maatalousyrittäjä, joka on pohtinut tilan toiminnan kehittämistä. Tilalla harjoitetaan maa- ja metsätaloutta, maatalouden päätuotantosuuntana viljanviljely. Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tavoitteena oli kehittää tilan X liiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia matkailupalveluista liiketoiminnan kehittämiseksi.
Aluksi perehdyttiin aiheeseen tutkimalla teoriatietoa monipuolisesti eri lähteitä hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin benchmarking -menetelmää, jonka avulla selvitettiin tilan toiminta-alueella jo toimivien matkailupalveluyritysten tarjontaa. Aivoriihi -menetelmää hyödynnettiin palvelujen ideointiin. Haastatteluiden avulla etsittiin vielä syvällisempää tietoa palvelujen kysyntään ja palvelujen käyttämiseen liittyen. Arvolupaus-canvaksien avulla pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, mitä arvoa asiakkaille palveluilla tuotetaan. Business Model Canvaksien avulla innovoitiin uusia liiketoimintamalleja syntyneistä ideoista.
Useiden menetelmien avulla saatiin kehittämisen kohteesta monipuolinen ja syvä kuva. Kerätyn tiedon ja sen analysoinnin pohjalta syntyi kehittämisehdotuksina kolme matkailupalvelua tilan x toiminnan kehittämiseen. SWOT-analyysia hyödyntämällä selkiytettiin vielä palvelujen vertailemista keskenään. Kehittämisehdotuksen perusteella toimeksiantajan on mahdollista lähteä jatkokehittämään palvelua tai palveluja tilan toiminnan kehittämiseksi.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Varsinais-Suomalainen maatalousyrittäjä, joka on pohtinut tilan toiminnan kehittämistä. Tilalla harjoitetaan maa- ja metsätaloutta, maatalouden päätuotantosuuntana viljanviljely. Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tavoitteena oli kehittää tilan X liiketoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia matkailupalveluista liiketoiminnan kehittämiseksi.
Aluksi perehdyttiin aiheeseen tutkimalla teoriatietoa monipuolisesti eri lähteitä hyödyntäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin benchmarking -menetelmää, jonka avulla selvitettiin tilan toiminta-alueella jo toimivien matkailupalveluyritysten tarjontaa. Aivoriihi -menetelmää hyödynnettiin palvelujen ideointiin. Haastatteluiden avulla etsittiin vielä syvällisempää tietoa palvelujen kysyntään ja palvelujen käyttämiseen liittyen. Arvolupaus-canvaksien avulla pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, mitä arvoa asiakkaille palveluilla tuotetaan. Business Model Canvaksien avulla innovoitiin uusia liiketoimintamalleja syntyneistä ideoista.
Useiden menetelmien avulla saatiin kehittämisen kohteesta monipuolinen ja syvä kuva. Kerätyn tiedon ja sen analysoinnin pohjalta syntyi kehittämisehdotuksina kolme matkailupalvelua tilan x toiminnan kehittämiseen. SWOT-analyysia hyödyntämällä selkiytettiin vielä palvelujen vertailemista keskenään. Kehittämisehdotuksen perusteella toimeksiantajan on mahdollista lähteä jatkokehittämään palvelua tai palveluja tilan toiminnan kehittämiseksi.