HI-viruksen ehkäisy lääkkeellisin keinoin : sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen
Johansen, Marianne (2023)
Johansen, Marianne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa sairaanhoitajaopiskelijoille PowerPoint-esitys tietopakettina liittyen HI-virukseen, sen ehkäisyyn lääkkeellisin keinoin sekä paneutua sairaanhoitajan osaamiseen lääkehoidon toteutuksen aikana. HIV-infektion aiheuttaa human immunodeficiency -virus ja Suomessa noin 150 ihmistä vuosittain saa HIV-tartunnan. HI-viruksen lääkkeelliseen ehkäisyyn kuuluu pep eli HI-viruksen jälkiehkäisylääkitys, joka otetaan viimeistään 72 tunnin kuluttua mahdollisesta HI-virukselle altistumisesta sekä prep-lääkitys, joka on HIV-infektiota ennaltaehkäisevää lääkehoitoa ennen HI-virukselle altistumista.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat perustuivat opinnäytetyössä aseteltuihin tutkimuskysymyksiin ’’Mikä on HI-virus?’’, ’’Miten HIV-infektio näkyy Suo-messa ja maailmalla?’’, ’’Mitä on HIV-infektion lääkkeellinen ehkäisy?’’ ja ’’Mitä sairaanhoitajan osaamista lääkehoidon toteuttaminen vaatii?’’. Opinnäytetyössä käsiteltiin HI-virusta yleisellä tasolla, sen vaikuttavuutta Suomessa ja maailmalla ja perehdyttiin HIV-infektion lääkkeelliseen ehkäisyyn. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin haastattelun ja tehtyjen tutkimusten avulla sairaanhoitajan ammatilliseen osaamiseen liittyen HI-virukseen. Haastattelun sekä tutkimusten perusteella sairaanhoitajat tarvitsisivat lisää koulutusta sekä tietoa liittyen HI-virukseen, jotta ennakkoluulot HIV-potilaita kohtaan vähenisivät ja jotta sairaanhoitajilla olisi osaamista ohjata potilaita esimerkiksi prep-lääkehoidon piiriin.
Jatkokehittämisehdotuksena sairaanhoidon opiskelijoiden tietämystä ja tuntemusta liittyen HIV-positiivisten potilaiden lääkehoitoon sekä ammatilliseen kohtaamiseen voisi lisätä esimerkiksi asiantuntijaluentojen tai erilaisten tietopaket-tien avulla.
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle toiminnallisena opinnäytetyönä. Kaikista opinnäytetyön kustannuksista vastattiin itse.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat perustuivat opinnäytetyössä aseteltuihin tutkimuskysymyksiin ’’Mikä on HI-virus?’’, ’’Miten HIV-infektio näkyy Suo-messa ja maailmalla?’’, ’’Mitä on HIV-infektion lääkkeellinen ehkäisy?’’ ja ’’Mitä sairaanhoitajan osaamista lääkehoidon toteuttaminen vaatii?’’. Opinnäytetyössä käsiteltiin HI-virusta yleisellä tasolla, sen vaikuttavuutta Suomessa ja maailmalla ja perehdyttiin HIV-infektion lääkkeelliseen ehkäisyyn. Lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin haastattelun ja tehtyjen tutkimusten avulla sairaanhoitajan ammatilliseen osaamiseen liittyen HI-virukseen. Haastattelun sekä tutkimusten perusteella sairaanhoitajat tarvitsisivat lisää koulutusta sekä tietoa liittyen HI-virukseen, jotta ennakkoluulot HIV-potilaita kohtaan vähenisivät ja jotta sairaanhoitajilla olisi osaamista ohjata potilaita esimerkiksi prep-lääkehoidon piiriin.
Jatkokehittämisehdotuksena sairaanhoidon opiskelijoiden tietämystä ja tuntemusta liittyen HIV-positiivisten potilaiden lääkehoitoon sekä ammatilliseen kohtaamiseen voisi lisätä esimerkiksi asiantuntijaluentojen tai erilaisten tietopaket-tien avulla.
Opinnäytetyö tehtiin Tampereen ammattikorkeakoululle toiminnallisena opinnäytetyönä. Kaikista opinnäytetyön kustannuksista vastattiin itse.