Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dieselmoottorin jakopään hammaspyörästön mallintaminen

Korpas, Otto (2023)

 
Avaa tiedosto
Korpas_Otto.pdf (34.56Mt)
Lataukset: 


Korpas, Otto
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514090
Tiivistelmä
Dieselmoottoreiden hammaspyöräkäyttöisissä jakopäissä voi muodostua kampiakselin vääntövaihteluiden takia helposti epämiellyttävää melua ja etenkin kolinaa. Kolinalla tarkoitetaan ilmiötä, jossa hammaspyörien hammaskosketus irtoaa ja kosketuksen muodostuessa uudelleen syntyy melua. Tätä ilmiötä on mahdollista tutkia ja tarkastella käytännön testien lisäksi simuloinnin avulla.

Opinnäytetyössä mallinnettiin erään AGCO Powerin valmistaman 6-sylinterisen dieselmoottorin testipenkin hammaspyöräkäyttöinen jakopää kaikkine komponentteineen GT-SUITE-simulointiohjelmistolla. Malliin lisättiin komponenttien lisäksi siihen vaikuttavat momenttikuormat, jotta saatiin jakopään dynaaminen käyttäytyminen selville.

Työn pääpaino oli simulaatiomallin rakentamisessa ja siinä onnistuttiin laskennan mennessä läpi ilman virheilmoituksia. Mallia testattiin työn aikana eri asetuksilla, jotta varmistuttiin sen toiminnasta. Täten saatiin myös numeerisia tuloksia, vaikka ne eivät olleetkaan työssä pääroolissa. Numeerisia tuloksia ei esitellä, mutta niiden avulla kuitenkin vertaillaan tuloksia moottorin eri kierrosnopeuksien välillä. Simulaation perusteella kolinailmiö havaittiin kaikissa muissa paitsi öljypumpun ja kampiakselin välisten hammaspyörien kontaktissa.

Työn tuloksena valmistunutta jakopään simulaatiomallia voidaan käyttää ja hyödyntää tuotekehityksen apuna. Sen avulla nopeutetaan ja helpotetaan suunnittelua, sillä esimerkiksi erilaisten hammaspyörien geometrioiden testaus on nopeaa ja helppoa. Tulosten perusteella opitaan ymmärtämään hammaspyörien välisiä kontakteja paremmin ja voidaan havainnoida koko jakopään toimintaa, kun haetaan parasta mahdollista rakennetta. Tulevaisuudessa simulaatiomallilla saatuja tuloksia voidaan verrata käytännössä tehtyihin mittauksiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste