Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Raamit mikroyrityksen suunnitelmalliseen digimarkkinointiin

Heikkilä, Inka (2023)

 
Avaa tiedosto
Heikkila_Inka.pdf (1.014Mt)
Lataukset: 


Heikkilä, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514181
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten laaditaan markkinointisuunnitelma, joka soveltuu mikroyrittäjän tarpeisiin. Lisäksi tarkasteltiin mikroyrittäjien markkinoinnin haasteita ja tutustuttiin asiakasvetoisen digimarkkinoinnin yksityiskohtiin. Tutkimus rajattiin koskemaan sosiaalisen median sisältömarkkinointia. Tutkimuksella haluttiin tuottaa yleishyödyllistä materiaalia digimarkkinoinnin toteuttamiseen alasta riippumatta kaikille mikroyrittäjille. Työn toimeksiantajana on vuonna 2021 perustettu verkkokauppayritys Valoliike Oy.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Pääluvuissa käsitellään markkinointisuunnitelman osa-alueita: strategiaa ja tavoitteita, asiakaslähtöisyyttä ja kohderyhmiä sekä sisältömarkkinointiin keskeisesti kuuluvaa sisältöstrategiaa. Lisäksi tarkastellaan mikroyrittäjien nykytilaa ja heidän digimarkkinointiinsa liittyviä haasteita.

Opinnäytetyön empiirinen osuus eli tutkimus toteutettiin kvalitatiivista benchmarking-menetelmää hyödyntäen, jonka avulla mallinnettiin kiinnostavan ja kohderyhmää puhuttelevan sisältömarkkinoinnin pääpiirteet. Vertaisanalyysin aineistona käytettiin tutkimuksen kohteeksi valikoituneiden viiden yrityksen tuottamaa sosiaalisen median sisältömarkkinointia.

Teoria ja tutkimustulokset osoittivat, että tehokas digimarkkinointi perustuu markkinointisuunnitelmaan, joka on rakennettu yrityksen strategian pohjalta. Hyvässä markkinointisuunnitelmassa on tutustuttu markkinatilanteeseen ja kilpailijoihin, minkä perusteella markkinoinnin kohderyhmä, jakelukanava, seurannan mittarit ja menetelmät on määritelty. Tutkimustulokset osoittivat, että hyvä sisältömarkkinointi keskittyy yrityksen arvolupausten ympärille ja pyrkii siten vahvistamaan brändimielikuvaa. Kiinnostavassa sisältömarkkinoinnissa on selvästi tunnistettu kohderyhmä, jota puhutellaan sisällöllisin, visuaalisin ja kielellisin keinoin. Se keskittyy kalenterivuoden tapahtumien ympärille ja pyrkii tuottamaan seuraajalleen jotakin lisäarvoa.

Mikroyrittäjien tämänhetkiseen tilanteeseen tutustuessa selvisi, että heidän markkinoinnin haasteensa liittyvät resurssitekijöihin, kuten aikaan, rahaan tai osaamiseen. Yhteiskunta tukee yrittäjiä, mutta tukea on tarjolla rajallisesti, joten menestys on yrittäjän itsensä vastuulla. Markkinoinnin haasteita voi helpottaa selkeän markkinointisuunnitelman ja markkinoinnin vuosikellon laatimisella. Toteutuksen osalta esimerkiksi tekoälystä tai kilpailija-analyysistä voi olla apua.

Asiasanat: markkinointisuunnitelma, digitaalinen markkinointi, sisältömarkkinointi, mikroyritys, markkinointistrategia
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste