Yhteisöllisyyden merkitykset partiotoiminnassa: samoaja- ja vaeltajaikäisten kokemana
Hongisto, Piia (2023)
Hongisto, Piia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514259
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin millaisia ajatuksia, toiveita ja käsityksiä 15–22-vuotiailla samoaja- ja vaeltajaikäisillä nuorilla on partiotoimintaa kohtaan. Yhteisöllisyyden merkityksen tutkiminen ja sen näyttäytyminen partiotoiminnassa nuorten näkökulmasta olivat keskeisiä tutkittavia asioita. Tavoitteena oli saada nuorten oma ääni ja mielipide kuuluviin mahdollisimman hyvin. Tutkimuksen kohderyhmäksi rajautui Huittisten Eränkävijät ry lippukunnan yhdeksän samoaja- ja vaeltajaikäistä nuorta.
Teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalipedagogiikkaan ja sen näkemyksiin kasvatuksesta sekä ihmisen kehityksestä yhteisöissä. Tätä teoriaa opinnäytetyössä peilataan partiotoiminnan kasvatuksellisiin ikäkausikohtaisiin tavoitteisiin. Pääpainona on tutkimukseen rajatut ikäryhmät, muita ikäryhmiä sivutaan tarvittavan kokonaisuuden selventämisen osalta.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksellinen osio toteutettiin kaksiosaisena. Yhteisöllisyyden kokemusta ja merkitystä partiotoiminnassa sekä yhteisön toimintaan vaikuttavia asioita tutkittiin soveltaen Learning Café -menetelmää. Verkkopohjaisella kyselyllä tutkittiin jokaisen henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä partiotoiminnasta. Kerättyä aineistoa tulkittiin hermeneuttisen kehän ohjaamana ja aineiston analyysinä käytettiin fenomenologista lähestymistapaa.
Tulokset vahvistivat tutkitun ikäryhmän kohdalla kavereiden merkityksen hyvin tärkeäksi. Yhdessä tekeminen ja uusien asioiden oppiminen sekä itsensä ylittäminen olivat nuorten kokemusmaailman mukaisesti heille merkityksellisiä asioita partiotoiminnassa. Tuloksissa korostui myös luotsin merkitys partioryhmän ohjaamisessa ja ryhmän aktiivisuuden ylläpitämisessä. Yhteisön toimintaan vaikuttavia asioita nuoret kuvasivat hyvin laajasti ja moni esille noussut asia oli yhteydessä myös heidän kiinnostukseensa jatkaa partioharrastusta tulevaisuudessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta partion ikäryhmäkohtaisten kasvatustavoitteiden ohjaavan toimintaa partion arvojen mukaisesti nuoria harrastuksessaan motivoiden. Nuoret kokevat partiotoiminnan olevan kokonaisuudessaan hyvin yhteisöllistä ja yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa.
Teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalipedagogiikkaan ja sen näkemyksiin kasvatuksesta sekä ihmisen kehityksestä yhteisöissä. Tätä teoriaa opinnäytetyössä peilataan partiotoiminnan kasvatuksellisiin ikäkausikohtaisiin tavoitteisiin. Pääpainona on tutkimukseen rajatut ikäryhmät, muita ikäryhmiä sivutaan tarvittavan kokonaisuuden selventämisen osalta.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksellinen osio toteutettiin kaksiosaisena. Yhteisöllisyyden kokemusta ja merkitystä partiotoiminnassa sekä yhteisön toimintaan vaikuttavia asioita tutkittiin soveltaen Learning Café -menetelmää. Verkkopohjaisella kyselyllä tutkittiin jokaisen henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä partiotoiminnasta. Kerättyä aineistoa tulkittiin hermeneuttisen kehän ohjaamana ja aineiston analyysinä käytettiin fenomenologista lähestymistapaa.
Tulokset vahvistivat tutkitun ikäryhmän kohdalla kavereiden merkityksen hyvin tärkeäksi. Yhdessä tekeminen ja uusien asioiden oppiminen sekä itsensä ylittäminen olivat nuorten kokemusmaailman mukaisesti heille merkityksellisiä asioita partiotoiminnassa. Tuloksissa korostui myös luotsin merkitys partioryhmän ohjaamisessa ja ryhmän aktiivisuuden ylläpitämisessä. Yhteisön toimintaan vaikuttavia asioita nuoret kuvasivat hyvin laajasti ja moni esille noussut asia oli yhteydessä myös heidän kiinnostukseensa jatkaa partioharrastusta tulevaisuudessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta partion ikäryhmäkohtaisten kasvatustavoitteiden ohjaavan toimintaa partion arvojen mukaisesti nuoria harrastuksessaan motivoiden. Nuoret kokevat partiotoiminnan olevan kokonaisuudessaan hyvin yhteisöllistä ja yhteisöllisyyttä lisäävää toimintaa.