Service Desk –työ Fujitsulla
Puistola, Otto (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514387
Tiivistelmä
Työn lähtötilanteessa tekijä on työskennellyt etänä suoritettavissa 1. tason IT-tukitehtävissä vajaan vuoden verran. Tekijän työnantajana on ollut Fujitsu Finland opinnäytetyön kirjoitushetkellä ja rooli on ollut 1. tason service desk tehtävät. Työn tavoitteena on ollut analysoida tekijän työtä ja löytää mahdollisia parannuskohtia. Työlle asetetut rajaukset ovat tulleet pitkälti työnantajalta. Työssä ei ole saanut mainita asiakasyrityksiä eikä henkilöiden nimiä tai asiakaskohtaisia ohjelmia, joiden perusteella asiakasyrityksen voisi tunnistaa. Keskeinen tietoperusta työlle on ollut asiakaspalveluun liittyvä kirjallisuus.
Lähtötilanteen kuvauksessa tekijä on kirjoittanut kokevansa, että hänen osaamisensa riittää hyvin 1. tason service desk tehtäviin, mutta ei vielä toisen tason tukeen. Tärkeimmiksi taidoiksi on mainittu kokemus Windows-ympäristöstä ja hyvät asiakaspalvelutaidot. Tunnistettuja kehitys kohteita on ollut vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ja uusien työskentelymenetelmien ja työkalujen löytäminen ja hyödyntäminen.
Opinnäytetyön seurantaviikot ovat sijoittuneet aikavälille 22.08.2022 - 14.10.2022. Tämän lisäksi maanantai 21.11.2022 ja tiistai 22.11.2022 on otettu mukaan raporttiin, jotta neljäkymmentä päivää tulee täyteen. Seurantaviikoilla on keskitytty erityisesti asiakaspalveluun ja asiakaskohtaamisiin. Raporttiin on myös otettu mukaan työn teknisiä puolia ja niiden tuomia haasteita. Työn loppuosassa on keskitytty enemmän työmotivaatioon ja jaksamiseen.
Lähtötilanteen kuvauksessa tekijä on kirjoittanut kokevansa, että hänen osaamisensa riittää hyvin 1. tason service desk tehtäviin, mutta ei vielä toisen tason tukeen. Tärkeimmiksi taidoiksi on mainittu kokemus Windows-ympäristöstä ja hyvät asiakaspalvelutaidot. Tunnistettuja kehitys kohteita on ollut vuorovaikutus asiakkaiden kanssa ja uusien työskentelymenetelmien ja työkalujen löytäminen ja hyödyntäminen.
Opinnäytetyön seurantaviikot ovat sijoittuneet aikavälille 22.08.2022 - 14.10.2022. Tämän lisäksi maanantai 21.11.2022 ja tiistai 22.11.2022 on otettu mukaan raporttiin, jotta neljäkymmentä päivää tulee täyteen. Seurantaviikoilla on keskitytty erityisesti asiakaspalveluun ja asiakaskohtaamisiin. Raporttiin on myös otettu mukaan työn teknisiä puolia ja niiden tuomia haasteita. Työn loppuosassa on keskitytty enemmän työmotivaatioon ja jaksamiseen.