Brändikäsikirja yritykselle Ventoniemi Oy
Rajakallio, Wilma (2023)
Rajakallio, Wilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514256
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda linja-autoalan yritykselle brändikäsikirja eli ohjeisto yrityksen brändin tueksi ja kehittämiseksi. Brändikäsikirja on työkalu niin yrityksen työntekijöille, kuin mahdollisille ulkopuolisille kumppaneillekin, jonka avulla voidaan luoda brändiä tukevaa sisältöä ja viestintää. Produktin tuottaminen aloitettiin, sillä yrityksellä ei ennestään ollut ohjeistusta brändin tai visuaalisen ilmeen tueksi ja työharjoittelujakson perusteella opinnäytetyön tekijä koki, että vastaavalle oppaalle olisi tarvetta.
Työn tavoitteena oli toimeksiantajaa hyödyttävän oppaan koostaminen ja oman osaamisen, taitojen ja valmiuden kehittäminen. Käsikirjaa koskevan tavoitteen mittarina toimi toimeksiantajan palaute ja tyytyväisyys valmiiseen produktiin.
Työn tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee brändiä ja sen merkitystä yleisesti. Työssä on haluttu tuoda myös henkilöstönäkökulma mukaan ja henkilöstön vaikutus brändiin ja päinvastoin otetaan esille teoriassa. Henkilöstöllä on merkittävä vaikutus yrityksen brändiin, ja toisaalta taas hyvä brändi sitouttaa työntekijöitä. Toinen teorialuku käsittelee erilaisia elementtejä, joilla yritys voi ajaa brändiään haluttuun suuntaan, kuten visuaalinen ilme ja viestinnän tyyli. Brändiin vaikuttaa paljon enemmän kuin vain yrityksen logo ja nämä yhteydet pyritään tuomaan teoriassa esille.
Käsikirjan luomista varten tutustuttiin neljän muun yrityksen valmiisiin käsikirjoihin ja näistä toteutettiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin neljää erilaista brändiopasta. Analyysin avulla selvitettiin, millaisia brändioppaita on jo olemassa ja minkälaista sisältöä niihin on valittu ja miten valmiiden oppaiden tietoa voisi hyödyntää työssä. Toimeksiantajayrityksen brändiin ja tavoitteisiin brändin suhteen tutustuttiin toimeksiantajan haastattelulla.
Itse käsikirja luotiin hyödyntäen Adobe Indesign & Adobe Illustartor ohjelmia. Illustrator-ohjelmalla luotiin ja muokattiin elementtejä, ja taitto tapahtui Indesign-ohjelmalla. Käsikirja on luotu helposti käsiteltävään PDF-muotoon, joka toimii tulosteena ja verkossa jaettavana versiona. Käsikirja koostaa yrityksen brändiin vaikuttavat asiat yksien kansien väliin toimien jokapäiväisenä ohjenuorana yrityksen työntekijöille ja brändin parissa työskenteleville. Käsikirja vahvistaa toimeksiantajan brändiä ja luo kosketuspintaa työntekijöiden ja brändin välille, tavoitteena sitouttaa työntekijöitä työnantajaan.
Opinnäytetyöprosessi vei noin kuusi kuukautta, sen parissa työskentely alkoi marraskuun alussa 2022 ja se saatiin päätökseen toukokuussa 2023. Prosessi oli pitkä ja opettavainen, ja opinnäytetyöntekijä koki saaneensa työstä paljon hyödyllistä tietoa ja osaamista sekä valmiuden jatkaa työskentelyä brändien parissa.
Työn tavoitteena oli toimeksiantajaa hyödyttävän oppaan koostaminen ja oman osaamisen, taitojen ja valmiuden kehittäminen. Käsikirjaa koskevan tavoitteen mittarina toimi toimeksiantajan palaute ja tyytyväisyys valmiiseen produktiin.
Työn tietoperusta on jaettu kahteen päälukuun, joista ensimmäinen käsittelee brändiä ja sen merkitystä yleisesti. Työssä on haluttu tuoda myös henkilöstönäkökulma mukaan ja henkilöstön vaikutus brändiin ja päinvastoin otetaan esille teoriassa. Henkilöstöllä on merkittävä vaikutus yrityksen brändiin, ja toisaalta taas hyvä brändi sitouttaa työntekijöitä. Toinen teorialuku käsittelee erilaisia elementtejä, joilla yritys voi ajaa brändiään haluttuun suuntaan, kuten visuaalinen ilme ja viestinnän tyyli. Brändiin vaikuttaa paljon enemmän kuin vain yrityksen logo ja nämä yhteydet pyritään tuomaan teoriassa esille.
Käsikirjan luomista varten tutustuttiin neljän muun yrityksen valmiisiin käsikirjoihin ja näistä toteutettiin vertailuanalyysi, jossa vertailtiin neljää erilaista brändiopasta. Analyysin avulla selvitettiin, millaisia brändioppaita on jo olemassa ja minkälaista sisältöä niihin on valittu ja miten valmiiden oppaiden tietoa voisi hyödyntää työssä. Toimeksiantajayrityksen brändiin ja tavoitteisiin brändin suhteen tutustuttiin toimeksiantajan haastattelulla.
Itse käsikirja luotiin hyödyntäen Adobe Indesign & Adobe Illustartor ohjelmia. Illustrator-ohjelmalla luotiin ja muokattiin elementtejä, ja taitto tapahtui Indesign-ohjelmalla. Käsikirja on luotu helposti käsiteltävään PDF-muotoon, joka toimii tulosteena ja verkossa jaettavana versiona. Käsikirja koostaa yrityksen brändiin vaikuttavat asiat yksien kansien väliin toimien jokapäiväisenä ohjenuorana yrityksen työntekijöille ja brändin parissa työskenteleville. Käsikirja vahvistaa toimeksiantajan brändiä ja luo kosketuspintaa työntekijöiden ja brändin välille, tavoitteena sitouttaa työntekijöitä työnantajaan.
Opinnäytetyöprosessi vei noin kuusi kuukautta, sen parissa työskentely alkoi marraskuun alussa 2022 ja se saatiin päätökseen toukokuussa 2023. Prosessi oli pitkä ja opettavainen, ja opinnäytetyöntekijä koki saaneensa työstä paljon hyödyllistä tietoa ja osaamista sekä valmiuden jatkaa työskentelyä brändien parissa.