HRD-assistentin päiväkirja – Kuinka omaa ammatillista kehittymistä voi itse johtaa?
Stark, Kristiina (2023)
Stark, Kristiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514257
Tiivistelmä
Henkilöstön osaamisella on merkittävä osuus yrityksen sisäisen toimintaympäristön tekijänä vaikuttaen organisaation toimintakykyyn ja näin yrityksen menestykseen. Yrityksen ja sen työntekijöiden mahdollisimman hyvään työssään onnistumiseen vaikuttavat merkittävästi osaaminen, sitoutuminen, motivaatio, työolosuhteet ja työhyvinvointi. HR työskentelee yrityksen tärkeimmän voimavaran eli henkilöstön, sen rakentamisen ja kehittämisen keskiössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja ymmärtää millaisia osaamisen kehittämisen keinoja päivittäistavaraketjun Suomen pääkonttorilla käytetään osana henkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mistä oppiminen koostuu, kuinka omaa oppimista voi kehittää ja millaisessa ympäristössä osaaminen kehittyy hyvin. Toisena ammatillisen kehittymisen tavoitteena oli opinnäytetyöntekijän ammatillinen kehittyminen itsensä johtamisen keinoin.
Päiväkirjamainen opinnäytetyö alkoi lähtötilanteen kuvauksella, jossa esiteltiin HRD-assistentin työnkuva, sidosryhmät, sekä vuorovaikutustilanteet. Tämän jälkeen alkoi opinnäytetyön päiväkirjamuotoinen seurantajakso. Päiväkirjaosio rakentui viikko kerrallaan päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä, joissa kuvattiin päivittäisiä työtehtäviä ja havaintoja yhteensä kahdeksan viikon ajalta 1.3.2023 - 28.4.2023. Jokaisen viikon päätteeksi kirjoitettiin aihealueen ammattikirjallisuuteen, artikkeleihin, blogeihin ja tutkimuksiin perustuva viikkoanalyysi. Viikkoanalyyseissa käsiteltiin tietoperustaan perustuen etukäteen päätetyn teeman kautta viikolla havaittuja, koettuja ja opittuja asioita, sekä pyrittiin johtamaan omaa työsuoristusta seuraavalle tasolle.
Ensimmäisellä ja toisella viikolla käsiteltiin itsensä johtamista uuteen työtehtävään perehtymisessä ja etätyöskentelyssä. Kolmannella viikolla aloitettiin osaamisen kehittämisen teemoihin tutustuminen. Neljännellä viikolla käsiteltiin perehdyttämisen kokonaisuutta. Viidennellä viikolla päiväkirjaa kirjoitettiin ilman etukäteen päätettyä yksittäistä teemaa, kuitenkin keskittyen osaamisen kehittymisen ja itsensä johtamisen teemoihin. Kuudennella viikolla perehdyttiin kohdeorganisaation osaamisen kehittämisen keinoihin työsuhteen aikana. Seitsemännellä viikolla käsiteltiin oman ajattelun johtamista. Viimeisellä päiväkirjan seurantaviikolla osaamisen kehittämisen opitut keinot koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyön päätti pohdintaosio, jossa tarkasteltiin ammatillisen kehittymisen tavoitteiden toteutumista, sekä oman oppimisen arviointi.
Kirjoittaja oppi opinnäytetyön kirjoittamisen aikana konkreettisia keinoja ja työkaluja itsensä johtamiseen, sekä oman ja tiiminsä työhyvinvoinnin ja työteon kehittämiseen. Lisäksi kirjoittaja muodosti ymmärryksen kohdeorganisaation osaamisen kehittämisen keinoista, sekä oppi itse mistä oppiminen koostuu, kuinka oppimiskykyään voi kehittää, sekä millaisessa ympäristössä oppii hyvin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ja ymmärtää millaisia osaamisen kehittämisen keinoja päivittäistavaraketjun Suomen pääkonttorilla käytetään osana henkilöstön osaamisen kehittämistä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia mistä oppiminen koostuu, kuinka omaa oppimista voi kehittää ja millaisessa ympäristössä osaaminen kehittyy hyvin. Toisena ammatillisen kehittymisen tavoitteena oli opinnäytetyöntekijän ammatillinen kehittyminen itsensä johtamisen keinoin.
Päiväkirjamainen opinnäytetyö alkoi lähtötilanteen kuvauksella, jossa esiteltiin HRD-assistentin työnkuva, sidosryhmät, sekä vuorovaikutustilanteet. Tämän jälkeen alkoi opinnäytetyön päiväkirjamuotoinen seurantajakso. Päiväkirjaosio rakentui viikko kerrallaan päivittäisistä päiväkirjamerkinnöistä, joissa kuvattiin päivittäisiä työtehtäviä ja havaintoja yhteensä kahdeksan viikon ajalta 1.3.2023 - 28.4.2023. Jokaisen viikon päätteeksi kirjoitettiin aihealueen ammattikirjallisuuteen, artikkeleihin, blogeihin ja tutkimuksiin perustuva viikkoanalyysi. Viikkoanalyyseissa käsiteltiin tietoperustaan perustuen etukäteen päätetyn teeman kautta viikolla havaittuja, koettuja ja opittuja asioita, sekä pyrittiin johtamaan omaa työsuoristusta seuraavalle tasolle.
Ensimmäisellä ja toisella viikolla käsiteltiin itsensä johtamista uuteen työtehtävään perehtymisessä ja etätyöskentelyssä. Kolmannella viikolla aloitettiin osaamisen kehittämisen teemoihin tutustuminen. Neljännellä viikolla käsiteltiin perehdyttämisen kokonaisuutta. Viidennellä viikolla päiväkirjaa kirjoitettiin ilman etukäteen päätettyä yksittäistä teemaa, kuitenkin keskittyen osaamisen kehittymisen ja itsensä johtamisen teemoihin. Kuudennella viikolla perehdyttiin kohdeorganisaation osaamisen kehittämisen keinoihin työsuhteen aikana. Seitsemännellä viikolla käsiteltiin oman ajattelun johtamista. Viimeisellä päiväkirjan seurantaviikolla osaamisen kehittämisen opitut keinot koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi. Opinnäytetyön päätti pohdintaosio, jossa tarkasteltiin ammatillisen kehittymisen tavoitteiden toteutumista, sekä oman oppimisen arviointi.
Kirjoittaja oppi opinnäytetyön kirjoittamisen aikana konkreettisia keinoja ja työkaluja itsensä johtamiseen, sekä oman ja tiiminsä työhyvinvoinnin ja työteon kehittämiseen. Lisäksi kirjoittaja muodosti ymmärryksen kohdeorganisaation osaamisen kehittämisen keinoista, sekä oppi itse mistä oppiminen koostuu, kuinka oppimiskykyään voi kehittää, sekä millaisessa ympäristössä oppii hyvin.