Yritysvastuun merkitys osana työnantajan houkuttelevuutta 20–30- vuotiaiden keskuudessa
Lehtonen, Elli (2023)
Lehtonen, Elli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514320
Tiivistelmä
Vastuullisuusaiheet ovat viime vuosina olleet yhä tärkeämmässä roolissa työ- ja yrityselämässä. Osaajakilpailu sekä vaatimukset työnantajia kohtaan ovat kasvaneet ja työnantajamielikuvilla on yhä suurempi merkitys työntekijöiden kiinnostumisen kannalta. Myös vastuullisuuden painoarvo työnantajamielikuvalle on todettu. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yritysvastuun painoarvoa ja merkitystä osana työnantajan houkuttelevuutta 20–30–vuotiaiden keskuudessa. Tutkimuksen lähtökohtana oli laadullisen tiedon kerääminen, mutta tutkimus yhdisti sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä.
Tietoperustassa käsiteltiin yrityksen yhteiskuntavastuun kokonaisuutta, mittareita sekä vastuullisuusraportointia. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin vastuuraportoiin liittyviä uusia, EU-tasoisia raportointivaatimuksia. Sen jälkeen käsiteltiin työnantajan houkuttelevuutta työnantajamielikuvan ja -markkinoinnin osalta, sekä vastuullisuutta osana työnantajamielikuvaa ja houkuttelevuutta.
Tutkimusta varten toteutettiin internetkysely maaliskuussa 2023. Anonyymi kysely jaettiin tutkimuksen toteuttajan kohdeikäryhmään sopiville kontakteille WhatsApp-sovelluksen välityksellä sekä lisäksi tutkimuksen toteuttajan LinkedIn-käyttäjän profiilin kautta. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Lomakkeella kartoitettiin kohderyhmän ajatuksia vastuullisuudesta, työnantajan houkuttelevuudesta sekä vastuullisuuden painoarvosta työnantajan valinnassa. Lisäksi kartoitettiin sitä, mistä vastuullisuuskäsitys muodostuu.
Tutkimuksessa selvisi, että vastuullisuudella koettiin olevan vaikutusta työnantajan houkuttele- vuuteen. Tärkeimpinä tekijöinä tuloksissa korostui erityisesti sosiaalisen vastuun piiriin lukeutuvia, työntekijöihin kohdistuvia tekijöitä kuten työhyvinvointiin panostaminen ja hyvä, avoin ja luottamusta osoittava johtaminen. Lisäksi vastuullisuuden rinnalla tärkeitä houkuttelevuustekijöitä tutkituille olivat muun muassa työsuhde-edut ja kilpailukykyinen palkkaus. Noin puolet vastaajista totesi, että vastuun painoarvo työnantajan valinnassa on hyvin merkittävä ja puolelle sillä ei ollut suurta painoarvoa. Yrityksen ja omien arvojen yhteensopivuus osoittautui suurelle osalle tärkeäksi. Tietoa yritysten vastuullisuudesta saadaan yrityksen viestintäkanavista, kuten sosiaalisesta mediasta ja yrityksen kotisivuilta. Lisäksi vastuullisuutta arvioidaan työhaastattelutilanteesta saadun tiedon ja kokemuksen perusteella. Tutkimuksen tulokset mukailivat aiempia tutkimuksia. Johtopäätöksenä todettiin, että vastuullisuus tulisi ottaa huomioon houkuttelevuuteen liittyvänä tekijänä yhdessä muiden houkuttelevuustekijöiden rinnalla. Tuloksia ei voida yleistää, sillä tulokset ovat näytteenomaisia. Lisäksi aineistonkeruun voidaan katsoa olleen puolueellista, eikä satunnaisuutta tai tarkasti rajattua ryhmää edustavaa. Opinnäytetyö tuo tästä huolimatta työnantajapuolelle ajatuksia mahdollisista toiveista ja odotuksista työnantajia kohtaan.
Tietoperustassa käsiteltiin yrityksen yhteiskuntavastuun kokonaisuutta, mittareita sekä vastuullisuusraportointia. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin vastuuraportoiin liittyviä uusia, EU-tasoisia raportointivaatimuksia. Sen jälkeen käsiteltiin työnantajan houkuttelevuutta työnantajamielikuvan ja -markkinoinnin osalta, sekä vastuullisuutta osana työnantajamielikuvaa ja houkuttelevuutta.
Tutkimusta varten toteutettiin internetkysely maaliskuussa 2023. Anonyymi kysely jaettiin tutkimuksen toteuttajan kohdeikäryhmään sopiville kontakteille WhatsApp-sovelluksen välityksellä sekä lisäksi tutkimuksen toteuttajan LinkedIn-käyttäjän profiilin kautta. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä. Lomakkeella kartoitettiin kohderyhmän ajatuksia vastuullisuudesta, työnantajan houkuttelevuudesta sekä vastuullisuuden painoarvosta työnantajan valinnassa. Lisäksi kartoitettiin sitä, mistä vastuullisuuskäsitys muodostuu.
Tutkimuksessa selvisi, että vastuullisuudella koettiin olevan vaikutusta työnantajan houkuttele- vuuteen. Tärkeimpinä tekijöinä tuloksissa korostui erityisesti sosiaalisen vastuun piiriin lukeutuvia, työntekijöihin kohdistuvia tekijöitä kuten työhyvinvointiin panostaminen ja hyvä, avoin ja luottamusta osoittava johtaminen. Lisäksi vastuullisuuden rinnalla tärkeitä houkuttelevuustekijöitä tutkituille olivat muun muassa työsuhde-edut ja kilpailukykyinen palkkaus. Noin puolet vastaajista totesi, että vastuun painoarvo työnantajan valinnassa on hyvin merkittävä ja puolelle sillä ei ollut suurta painoarvoa. Yrityksen ja omien arvojen yhteensopivuus osoittautui suurelle osalle tärkeäksi. Tietoa yritysten vastuullisuudesta saadaan yrityksen viestintäkanavista, kuten sosiaalisesta mediasta ja yrityksen kotisivuilta. Lisäksi vastuullisuutta arvioidaan työhaastattelutilanteesta saadun tiedon ja kokemuksen perusteella. Tutkimuksen tulokset mukailivat aiempia tutkimuksia. Johtopäätöksenä todettiin, että vastuullisuus tulisi ottaa huomioon houkuttelevuuteen liittyvänä tekijänä yhdessä muiden houkuttelevuustekijöiden rinnalla. Tuloksia ei voida yleistää, sillä tulokset ovat näytteenomaisia. Lisäksi aineistonkeruun voidaan katsoa olleen puolueellista, eikä satunnaisuutta tai tarkasti rajattua ryhmää edustavaa. Opinnäytetyö tuo tästä huolimatta työnantajapuolelle ajatuksia mahdollisista toiveista ja odotuksista työnantajia kohtaan.