Verkkoportfolio oman henkilöbrändin rakentamisen tukena
Järn, Anna (2023)
Järn, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514319
Tiivistelmä
Digitalisoituneessa ja kansainvälistyneessä työympäristössä yksilön on yhä tärkeämpää osata tuoda persoonaansa esille ja löytää tapa erottautua tiukassa kilpailussa. Henkilöbrändäys ja sen viestintä nähdään oivana keinona tähän. Etenkin luovalla alalla oma erottuminen on keskeinen osa työnhakua, ja tähän tärkeänä työkaluna nähdään portfolio. Portfolio on helposti päivitettävä ja jaettava keino oman osaamisen esittelyyn, ja auttaa tuomaan kilpailuetua.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2023, aiheena oman henkilöbrändin kehittäminen sekä sen tueksi oman verkkoportfolion luominen. Produktina opinnäytetyössä syntyivät omat henkilökohtaiset verkkosivut, jotka pitävät sisällään digitaalisen portfolion ja edustavat opinnäytetyössä kehitettyä henkilöbrändiä. Produktissa tehdyt valinnat johdettiin työn tietoperustasta. Varsinainen verkkosivujen rakentaminen koodaamalla rajattiin työstä pois, jotta aihe pysyi oleellisena. Koodaamisen sijaan verkkosivut rakennettiin perustellusti valitulle julkaisualustalle, joka tässä työssä oli Portfoliobox-verkkosivualusta.
Tietoperustan keskeisinä teemoina olivat henkilöbrändin ja verkkosivujen olennaiset ominaisuudet sekä niiden rakennusprosessit. Henkilöbrändistä esiteltiin siihen liitettävät elementit ja ominaisuudet, sekä kuinka yksilön henkilöbrändäys tapahtuu. Verkkosivujen teoriassa esiteltiin verkkosivujen yleiset osiot, kuinka rakennus tapahtuu ilman ohjelmointiosaamista, sekä kuinka portfolio rakennetaan digitaalisella alustalla. Tietoperustan ja oppimisen tueksi opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä benchmarkingia, jossa tavoitteena oli oppia valittujen luovan alan ammattilaisten verkkosivuista.
Tietoperustan jälkeen esiteltiin tämän perusteella rakennettu henkilöbrändi. Ominaisuudet ja rakennuskeinot toteutettiin tietoperusta huomioiden, ja viestintää varten tehtiin teoriaan perustuva kohderyhmäanalyysi. Samaa kohderyhmää hyödynnettiin niin henkilöbrändille kuin lopulliselle produktille.
Produktin esittelyssä nähtiin tietoperustan ja henkilöbrändin tukemana rakennettu verkkoportfolio. Produktin tehtävänä oli edustaa luotua henkilöbrändiä, ja olla keino erottautumiseen sekä ammatilliseen kehitykseen jatkossa. Esittelyssä on nähtävissä valmiin portfolion rakenne ja visuaalisuus, sekä perustelut valinnoille.
Viimeisen luvun yhteenvedossa pohditaan työn onnistumista ja oppimisprosessia. Pohditaan kuinka asetettuihin tavoitteisiin on päästy, ja mitä voitaisiin tehdä toisin. Samalla analysoidaan omaa oppimista ja kehitystä, jota projektin aikana on saavutettu. Yhteenveto esittelee myös jatkokehitysideoita ja parannuksia tehdylle portfoliolle.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2023, aiheena oman henkilöbrändin kehittäminen sekä sen tueksi oman verkkoportfolion luominen. Produktina opinnäytetyössä syntyivät omat henkilökohtaiset verkkosivut, jotka pitävät sisällään digitaalisen portfolion ja edustavat opinnäytetyössä kehitettyä henkilöbrändiä. Produktissa tehdyt valinnat johdettiin työn tietoperustasta. Varsinainen verkkosivujen rakentaminen koodaamalla rajattiin työstä pois, jotta aihe pysyi oleellisena. Koodaamisen sijaan verkkosivut rakennettiin perustellusti valitulle julkaisualustalle, joka tässä työssä oli Portfoliobox-verkkosivualusta.
Tietoperustan keskeisinä teemoina olivat henkilöbrändin ja verkkosivujen olennaiset ominaisuudet sekä niiden rakennusprosessit. Henkilöbrändistä esiteltiin siihen liitettävät elementit ja ominaisuudet, sekä kuinka yksilön henkilöbrändäys tapahtuu. Verkkosivujen teoriassa esiteltiin verkkosivujen yleiset osiot, kuinka rakennus tapahtuu ilman ohjelmointiosaamista, sekä kuinka portfolio rakennetaan digitaalisella alustalla. Tietoperustan ja oppimisen tueksi opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä benchmarkingia, jossa tavoitteena oli oppia valittujen luovan alan ammattilaisten verkkosivuista.
Tietoperustan jälkeen esiteltiin tämän perusteella rakennettu henkilöbrändi. Ominaisuudet ja rakennuskeinot toteutettiin tietoperusta huomioiden, ja viestintää varten tehtiin teoriaan perustuva kohderyhmäanalyysi. Samaa kohderyhmää hyödynnettiin niin henkilöbrändille kuin lopulliselle produktille.
Produktin esittelyssä nähtiin tietoperustan ja henkilöbrändin tukemana rakennettu verkkoportfolio. Produktin tehtävänä oli edustaa luotua henkilöbrändiä, ja olla keino erottautumiseen sekä ammatilliseen kehitykseen jatkossa. Esittelyssä on nähtävissä valmiin portfolion rakenne ja visuaalisuus, sekä perustelut valinnoille.
Viimeisen luvun yhteenvedossa pohditaan työn onnistumista ja oppimisprosessia. Pohditaan kuinka asetettuihin tavoitteisiin on päästy, ja mitä voitaisiin tehdä toisin. Samalla analysoidaan omaa oppimista ja kehitystä, jota projektin aikana on saavutettu. Yhteenveto esittelee myös jatkokehitysideoita ja parannuksia tehdylle portfoliolle.