Hur engagera vårdnadshavare till att stödja mobbningsförebyggande arbete i eftermiddagsverksamheten?
Hautala, Isabella; Strömborg, Amanda; Tuomikoski, Susanna (2023)
Lataukset:
Hautala, Isabella
Strömborg, Amanda
Tuomikoski, Susanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514363
Tiivistelmä
Detta funktionella examensarbete behandlar ämnet mobbningsförebyggande arbete i eftermiddagsverksamheten. Uppdragsgivaren för arbetet är Barnavårdsföreningen i Finland. Barnavårdsföreningen har utarbetat en mobbningsförebyggande plan för eftermiddagsverksamheten som de producerar. Uppdraget som detta arbete bygger på, är att producera material som informerar vårdnadshavarna om planen samt engagera vårdnadshavarna till att ta del av mobbningsförebyggande arbetet som sker i eftermiddagsverksamheten.
Syftet med arbetet var att finna aktuella lösningar på hur vårdnadshavare kunde inkluderas och engageras till att stödja ett mobbningsförebyggande arbete i eftermiddagsverksamhet. Målsättningen var att skapa material som stöd för informationsspridning samt för att öka vårdnadshavarnas engagemang i det mobbningsförebyggande arbetet.
Utgående från tidigare forskning, litteratur och handböcker om mobbning och mobbningsförebyggande arbete, kunde man skapa en enkätundersökning och en intervjuguide för att få en bild av vårdnadshavarnas tankar och önskemål. Data samlades in genom en halvstrukturerad enkät och intervjuer med vårdnadshavare, vilka tydde på ett behov av information om verksamhetens arbete, mer information om mobbning samt stöd och råd om hur vårdnadshavarna kunde agera för att stödja det mobbningsförebyggande arbetet som sker i eftermiddagsverksamheten.
Utgående från vårdnadshavarnas respons och analysen av tidigare forskning och litteratur har man skapat material, i form av en broschyr samt en stomme för interaktiva föräldrakvällar, som stärker både spridningen och mottagandet av information samt vårdnadshavarnas engagemang.
Syftet med arbetet var att finna aktuella lösningar på hur vårdnadshavare kunde inkluderas och engageras till att stödja ett mobbningsförebyggande arbete i eftermiddagsverksamhet. Målsättningen var att skapa material som stöd för informationsspridning samt för att öka vårdnadshavarnas engagemang i det mobbningsförebyggande arbetet.
Utgående från tidigare forskning, litteratur och handböcker om mobbning och mobbningsförebyggande arbete, kunde man skapa en enkätundersökning och en intervjuguide för att få en bild av vårdnadshavarnas tankar och önskemål. Data samlades in genom en halvstrukturerad enkät och intervjuer med vårdnadshavare, vilka tydde på ett behov av information om verksamhetens arbete, mer information om mobbning samt stöd och råd om hur vårdnadshavarna kunde agera för att stödja det mobbningsförebyggande arbetet som sker i eftermiddagsverksamheten.
Utgående från vårdnadshavarnas respons och analysen av tidigare forskning och litteratur har man skapat material, i form av en broschyr samt en stomme för interaktiva föräldrakvällar, som stärker både spridningen och mottagandet av information samt vårdnadshavarnas engagemang.