Rollspel som verktyg i småbarnspedagogiken: Språk- och socioemotionella färdigheter
Lindqvist, Maria; Lindström, Jonna; Lundström, Sofia (2023)
Lindqvist, Maria
Lindström, Jonna
Lundström, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514346
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Tillgänglighet i vardagen. Examensarbetet är ett funktionellt arbete vars produkt är ett rollspel för barn från 3 till 5 år. Examensarbetet tangerar barns socioemotionella färdigheter, tillgänglighet och språkutveckling inom småbarnspedagogiken. Examensarbetets syfte var att skapa en ny produkt för att stödja barnens språkutveckling och socioemotionella färdigheter på ett roligt och kreativt sätt. Examensarbetets rollspel utvecklades med hjälp av metoden servicedesign, där looparna utfördes på olika daghem.
Examensarbetet strävar efter att barn inom småbarnspedagogiken ska få ett nytt och intressant verktyg för att befrämja språkutvecklingen, ordförrådet, problemlösningsförmågan, samarbetet och att känna på olika känslor. Genom att spela rollspelet kan barnen lära sig av varandras styrkor och svagheter. Tanken med rollspelet är att det ska vara enkelt att använda både för barn och för vuxna. Frågeställningen examensarbetet tangerar är följande: vilka metoder fungerar som stöd för barnets språkinlärning? Vilka metoder fungerar som stöd för barnets socioemotionella färdigheter?
Examensarbetets rollspel är en produkt som fungerar som ett bordsspel där barnen tar olika djurroller och får leva sig in i dessa. Barnen behöver samarbeta och diskutera för att lösa de problem som uppstår i rollspelet och för att komma vidare i spelet. Rollspelet innehåller aktiviteter där barnen får sitta och fundera, samt stiga upp och röra på sig. Rollspelet är anpassningsbart, vilket innebär att det går att tangera olika teman
Examensarbetet strävar efter att barn inom småbarnspedagogiken ska få ett nytt och intressant verktyg för att befrämja språkutvecklingen, ordförrådet, problemlösningsförmågan, samarbetet och att känna på olika känslor. Genom att spela rollspelet kan barnen lära sig av varandras styrkor och svagheter. Tanken med rollspelet är att det ska vara enkelt att använda både för barn och för vuxna. Frågeställningen examensarbetet tangerar är följande: vilka metoder fungerar som stöd för barnets språkinlärning? Vilka metoder fungerar som stöd för barnets socioemotionella färdigheter?
Examensarbetets rollspel är en produkt som fungerar som ett bordsspel där barnen tar olika djurroller och får leva sig in i dessa. Barnen behöver samarbeta och diskutera för att lösa de problem som uppstår i rollspelet och för att komma vidare i spelet. Rollspelet innehåller aktiviteter där barnen får sitta och fundera, samt stiga upp och röra på sig. Rollspelet är anpassningsbart, vilket innebär att det går att tangera olika teman