Med andra ögon: tillgänligare museiupplevelser för personer med synnedsättning
Backnäs, Eva-Marie; Grankulla, Ann-Sofie (2023)
Backnäs, Eva-Marie
Grankulla, Ann-Sofie
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514340
Tiivistelmä
Det här funktionella examensarbetet är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Tillgänglighet i vardagen, som syftar till att utveckla den praktiska tillgängligheten för att öka allas delaktighet i samhället, oavsett funktionsvariation.
Museer och utställningar är i stor utsträckning baserade på visuella intryck, samtidigt som det finns allt större behov av att skapa material som tillgodoser också andra sinnen än synsinnet. Syftet med examensarbetet blev således att undersöka hur tillgängligheten på museer kan förbättras för personer med synnedsättning. Frågeställningarna var: Hur kan man förbättra tillgängligheten på museer för personer med synnedsättning? Vilka åtgärder kan genomföras för att utveckla tillgängligheten? Hur kan resultaten spridas till andra museer?
Ett praktiskt utvecklingsarbete genomfördes som en kvalitativ studie tillsammans med två pilotmuseer, med servicedesign som huvudmetod. På museerna genomfördes tre testrundor, där personer med synnedsättning fick testa olika lösningar för ökad tillgänglighet. Mellan testrundorna arbetade museerna med att utveckla programmen. Alla steg i processen utvärderades och vidareutvecklades tillsammans med museipersonalen och testpersonerna.
Som teoretisk bas för testrundorna fungerade litteratur om tillgänglighetslösningar vid museer. I synnerhet syntolkade guidningar och upplevelser med andra sinnen än synsinnet visade sig vara relevanta för ökad tillgänglighet.
Arbetet resulterade i en handbok i hur museer kan arbeta för att öka tillgängligheten för personer med synnedsättning. Materialet i handboken baserar sig på resultaten från testrundorna vid pilotmuseerna. Handboken finns som bilaga till det här arbetet och är också tillgänglig via Förbundet Finlands Svenska Synskadade.
Museer och utställningar är i stor utsträckning baserade på visuella intryck, samtidigt som det finns allt större behov av att skapa material som tillgodoser också andra sinnen än synsinnet. Syftet med examensarbetet blev således att undersöka hur tillgängligheten på museer kan förbättras för personer med synnedsättning. Frågeställningarna var: Hur kan man förbättra tillgängligheten på museer för personer med synnedsättning? Vilka åtgärder kan genomföras för att utveckla tillgängligheten? Hur kan resultaten spridas till andra museer?
Ett praktiskt utvecklingsarbete genomfördes som en kvalitativ studie tillsammans med två pilotmuseer, med servicedesign som huvudmetod. På museerna genomfördes tre testrundor, där personer med synnedsättning fick testa olika lösningar för ökad tillgänglighet. Mellan testrundorna arbetade museerna med att utveckla programmen. Alla steg i processen utvärderades och vidareutvecklades tillsammans med museipersonalen och testpersonerna.
Som teoretisk bas för testrundorna fungerade litteratur om tillgänglighetslösningar vid museer. I synnerhet syntolkade guidningar och upplevelser med andra sinnen än synsinnet visade sig vara relevanta för ökad tillgänglighet.
Arbetet resulterade i en handbok i hur museer kan arbeta för att öka tillgängligheten för personer med synnedsättning. Materialet i handboken baserar sig på resultaten från testrundorna vid pilotmuseerna. Handboken finns som bilaga till det här arbetet och är också tillgänglig via Förbundet Finlands Svenska Synskadade.