Kiinteiden ja siirrettävien tehtaiden strategisen kilpailuedun vertailu valmisbetoniliiketoiminnassa
Virtanen, Antti (2023)
Virtanen, Antti
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514429
Tiivistelmä
Suurissa rakennusprojekteissa on tärkeää, että prosessit sujuvat. Tämä koskee myös valmisbetonin toimitusratkaisuja. On mahdollista, että siirrettävät valmisbetonitehtaat eli mobiilitehtaat ja toimiva palvelukonsepti tarjoavat tulevaisuudessa asiakkaille nykyisiä kiinteitä valmisbetonitehtaita paremman ratkaisumallin. Valmisbetoniliiketoiminta perustuu yleisesti ottaen asiakkaan ongelmanratkaisuun ja johtaa onnistuessaan asiakassuhteeseen, joka hyödyttää molempia osapuolia.
Opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastatteluilla kahden eri valmisbetonin toimitustavan, mobiilitehtaan ja kiinteän valmisbetonitehtaan, strategiset kilpailuedut. Kilpailuetuja tarkasteltiin markkinointimix-lähestymistavan teoreettisessa viitekehyksessä. Työssä pyrittiin työn toimeksiantajan oleellisimpien asiakkaiden haastattelujen pohjalta selvittämään, miten Rudus Oy osaltaan voisi sujuvoittaa asiakkaan rakennushanketta mahdollisimman hyvin tarjoamalla etukäteen suunnitellun ja onnistuneen palveluratkaisun.
Haastatteluissa nousi esille etenkin ympäristöasioiden huomioon ottaminen jo urakkatarjousvaiheessa. Tulevaisuudessa, urakoitsijan on huomioitava nykyistä enemmän varsinaisen hinnan lisäksi myös vaikuttavat ympäristöseikat. Haastateltavat pitivät myös tärkeänä, että valmisbetoni on laadukasta ja toimitusvarmuuteen sekä kuljetuksiin voi luottaa, turvallisuutta miltään osin poissulkematta.
Koska jokainen valmisbetonikohde on yksilöllinen, ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimittaa betonia asiakkaalle. Tästä johtuen on tarkoituksenmukaista luoda työkalu, jonka avulla erilaisia, yksilöllisiä, projekteja voidaan objektiivisesti tarkastella. Työkalun tuottama lopputulos voidaan tallentaa vaikkapa CRM-järjestelmään. Myöhemmin toteutuneita toimitusprojekteja voidaan myös analysoida esimerkiksi myynnin tai liiketoiminnan näkökulmasta.
Asiasanat: strategia, kilpailuetu, markkinointi, rakentaminen, betoni The processes of construction projects, especially large ones, must be accurate, including the delivery solution for ready-mixed concrete. It is possible that mobile ready-mixed concrete plants and a functional service concept will offer customers a better solution model than stationary ready-mixed concrete plants. The ready-mixed concrete business is generally based on problem solving for the customers and, if successful, leads to the development of a customer relationship that benefits both parties.
In this thesis, the strategic competitive advantages of two different delivery methods of ready-mixed concrete, a mobile plant and a stationary ready-mixed concrete plant, were researched with semi-structured interview interviews. The competitive advantages were examined using the marketing mix framework. The aim of this study was to research and analyze how Rudus Ltd could help to enhance the customer's construction project as much as possible, by offering a well-planned and successful service solution. This objective was approached with interviews with the client’s most essential customers.
One of the main findings of the interviews was the customers’ consideration of environmental issues already in the contract bidding phase. In the future, the contractor must increasingly consider not only the actual price but also the environmental factors. The interviewees also considered it important that the ready-mixed concrete is of high quality, and that the delivery of the factories and transportation are dependable without neglecting any aspect of safety.
Since each ready-mixed concrete site is unique, there is no single correct way to deliver concrete to the customer. Therefore, it is appropriate to create a tool that can be used to objectively inspect distinct, individual projects. The conclusions produced by the tool can be saved, for example, in the CRM system. Delivery projects that take place afterwards can also be analyzed, for example, from the perspective of sales or business.
Keywords: strategy, competitive advantage, marketing, construction, concrete
Opinnäytetyössä selvitettiin teemahaastatteluilla kahden eri valmisbetonin toimitustavan, mobiilitehtaan ja kiinteän valmisbetonitehtaan, strategiset kilpailuedut. Kilpailuetuja tarkasteltiin markkinointimix-lähestymistavan teoreettisessa viitekehyksessä. Työssä pyrittiin työn toimeksiantajan oleellisimpien asiakkaiden haastattelujen pohjalta selvittämään, miten Rudus Oy osaltaan voisi sujuvoittaa asiakkaan rakennushanketta mahdollisimman hyvin tarjoamalla etukäteen suunnitellun ja onnistuneen palveluratkaisun.
Haastatteluissa nousi esille etenkin ympäristöasioiden huomioon ottaminen jo urakkatarjousvaiheessa. Tulevaisuudessa, urakoitsijan on huomioitava nykyistä enemmän varsinaisen hinnan lisäksi myös vaikuttavat ympäristöseikat. Haastateltavat pitivät myös tärkeänä, että valmisbetoni on laadukasta ja toimitusvarmuuteen sekä kuljetuksiin voi luottaa, turvallisuutta miltään osin poissulkematta.
Koska jokainen valmisbetonikohde on yksilöllinen, ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimittaa betonia asiakkaalle. Tästä johtuen on tarkoituksenmukaista luoda työkalu, jonka avulla erilaisia, yksilöllisiä, projekteja voidaan objektiivisesti tarkastella. Työkalun tuottama lopputulos voidaan tallentaa vaikkapa CRM-järjestelmään. Myöhemmin toteutuneita toimitusprojekteja voidaan myös analysoida esimerkiksi myynnin tai liiketoiminnan näkökulmasta.
Asiasanat: strategia, kilpailuetu, markkinointi, rakentaminen, betoni
In this thesis, the strategic competitive advantages of two different delivery methods of ready-mixed concrete, a mobile plant and a stationary ready-mixed concrete plant, were researched with semi-structured interview interviews. The competitive advantages were examined using the marketing mix framework. The aim of this study was to research and analyze how Rudus Ltd could help to enhance the customer's construction project as much as possible, by offering a well-planned and successful service solution. This objective was approached with interviews with the client’s most essential customers.
One of the main findings of the interviews was the customers’ consideration of environmental issues already in the contract bidding phase. In the future, the contractor must increasingly consider not only the actual price but also the environmental factors. The interviewees also considered it important that the ready-mixed concrete is of high quality, and that the delivery of the factories and transportation are dependable without neglecting any aspect of safety.
Since each ready-mixed concrete site is unique, there is no single correct way to deliver concrete to the customer. Therefore, it is appropriate to create a tool that can be used to objectively inspect distinct, individual projects. The conclusions produced by the tool can be saved, for example, in the CRM system. Delivery projects that take place afterwards can also be analyzed, for example, from the perspective of sales or business.
Keywords: strategy, competitive advantage, marketing, construction, concrete