Eläinkohteiden verkkosivuviestintä eläinten hyvinvoinnista
Saarelainen, Ida (2023)
Saarelainen, Ida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten eläinkohdeyritysten tulisi viestiä vastuullisuudestaan ja eläintenhyvinvoinnista matkailijoille verkkosivuillaan. Tutkimus tuottaa tietoa eläinkohdeyrityksille, jotta he pystyvät kehittämään vastuullisuusviestintäänsä verkkosivuillaan ja ymmärtämään paremmin minkälaiset verkkosivuilla esitetyt eläinten hyvinvointiviestit vaikuttavat matkailijan valintoihin eläinmatkailukohteiden suhteen. Tutkimuksessa tuodaan esiin myös suomalaisten matkailijoiden näkemyksiä ja kokemuksia eläinkohteista ja miten yrityksen verkkosivut vaikuttavat kohteessa vierailuun.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusote on sekametodinen, joka yhdistelee sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää matkailijakyselyä varten. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Linkkiä kyselyyn jaettiin tutkijan oman Facebook, Instagram ja Snapchat-profiilin kautta sekä matkailun erikoissivusto Rantapallo jakoi kyselyn omalla Facebook-sivullaan pari päivää myöhemmin, kun kysely oli auennut. Kysely oli auki 17.4-24.4.2023 välisenä ajankohtana ja vastauksia saatiin 119. Tutkimuksessa tehtiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta suomalaisten ja kansainvälisten eläinkohteiden verkkosivujen välillä. Laadullisessa tutkimuksessa tehtiin sisällönanalyysi Suomessa sijaitsevan Korkeasaari eläin-tarhan, Tallinnan eläintarhan sekä Tiger Park Pattayan välillä.
Tuloksista ilmeni, että eläinten elinympäristö, eläinsuojelu/rescuetyö sekä verkkosivujen luotettavuus eläinkohteessa vaikuttaa eniten eläinkohteessa vierailuun. Suuri osa vastaajista lukee arvosteluja eläinkohteesta etukäteen ennen siellä vierailuaan sekä vertailee eri eläinkohteita keskenään. Mielipiteet eläimien kohtelusta riippuivat eläinkohteesta. Moni vastaaja osoitti kiinnittävänsä useihin eri asioihin huomiota vieraillessaan itse eläinkohteessa. Avoin kysymys kyselyn lopussa kertoi paljon, kuinka jokin eläinkohde voi osoittautua täysin erilaiseksi todellisuudessa kuin mitä on annettu ennen ymmärtää. Verkkosivujen sisällönanalyysin tuloksista ilmeni, että suomalainen eläinkohteen verkkosivusto panostaa selkeästi ulkomaita laadukkaammin verkkosivuihinsa ja siellä kerrottavaan tietoon eläinkohteesta. Kuvat sekä laaja tieto eläinkohteen eläimistä sekä eläinten suojelutyöstä ovat isossa painoarvossa siihen, että kohdetta voidaan pitää luotettavana. Tutkimuksessa selvisi, että matkailijat ovat kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista eläinkohteissa ja he haluavat tehdä eettisiä ja vastuullisia valintoja matkaillessaan.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusote on sekametodinen, joka yhdistelee sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää matkailijakyselyä varten. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla, joka luotiin Webropol-kyselytyökalulla. Linkkiä kyselyyn jaettiin tutkijan oman Facebook, Instagram ja Snapchat-profiilin kautta sekä matkailun erikoissivusto Rantapallo jakoi kyselyn omalla Facebook-sivullaan pari päivää myöhemmin, kun kysely oli auennut. Kysely oli auki 17.4-24.4.2023 välisenä ajankohtana ja vastauksia saatiin 119. Tutkimuksessa tehtiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta suomalaisten ja kansainvälisten eläinkohteiden verkkosivujen välillä. Laadullisessa tutkimuksessa tehtiin sisällönanalyysi Suomessa sijaitsevan Korkeasaari eläin-tarhan, Tallinnan eläintarhan sekä Tiger Park Pattayan välillä.
Tuloksista ilmeni, että eläinten elinympäristö, eläinsuojelu/rescuetyö sekä verkkosivujen luotettavuus eläinkohteessa vaikuttaa eniten eläinkohteessa vierailuun. Suuri osa vastaajista lukee arvosteluja eläinkohteesta etukäteen ennen siellä vierailuaan sekä vertailee eri eläinkohteita keskenään. Mielipiteet eläimien kohtelusta riippuivat eläinkohteesta. Moni vastaaja osoitti kiinnittävänsä useihin eri asioihin huomiota vieraillessaan itse eläinkohteessa. Avoin kysymys kyselyn lopussa kertoi paljon, kuinka jokin eläinkohde voi osoittautua täysin erilaiseksi todellisuudessa kuin mitä on annettu ennen ymmärtää. Verkkosivujen sisällönanalyysin tuloksista ilmeni, että suomalainen eläinkohteen verkkosivusto panostaa selkeästi ulkomaita laadukkaammin verkkosivuihinsa ja siellä kerrottavaan tietoon eläinkohteesta. Kuvat sekä laaja tieto eläinkohteen eläimistä sekä eläinten suojelutyöstä ovat isossa painoarvossa siihen, että kohdetta voidaan pitää luotettavana. Tutkimuksessa selvisi, että matkailijat ovat kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista eläinkohteissa ja he haluavat tehdä eettisiä ja vastuullisia valintoja matkaillessaan.