Mobbningsförebyggande arbete inom eftermiddagsverksamhet
Dahlqvist, Ruska; Forsman, Alexander; Hindersson, Wilma; Salomäki, Jenny; Westerlund, Wilma (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Dahlqvist, Ruska
Forsman, Alexander
Hindersson, Wilma
Salomäki, Jenny
Westerlund, Wilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514294
Tiivistelmä
Examensarbetet fokuserar på mobbningsförebyggande arbete. Syftet med vårt examensarbete är att förebygga mobbning vid eftermiddagsverksamheter. Målet med arbetet är att produkten vi skapar ska vara visuellt tilltalande och lättförståeligt, för barn på eftermiddagsverksamheterna. Produkten skall även ha en mobbningsförebyggande effekt. Detta examensarbete är ett beställningsarbete utfört på uppdrag av Barnavårdsföreningen.
Vi har använt oss av benchmarking för att kartlägga visuellt material som tidigare publicerats i anknytning till mobbningsförebyggande arbete. Under utvecklingen av vårt visuella material har vi använt oss av Lean Startup metoden. Genom fokusgrupper vid en av Barnavårdsföreningens eftermiddagsverksamheter har vi tagit del av målgruppens egna åsikter, ordförråd och visuella och kreativa idéer. Produkterna vi skapat är en mobbningsförebyggande plansch med tillhörande aktivitetskort. Temat för planschen är djur och natur som baserar sig på de preferenser målgruppen uttryckt under fokusgruppsmöten. Målgruppen kunde finna en personlig koppling till djuren och under loop 1 då fokusgruppen själv fick illustrera sådant de tyckte om var det en del av gruppen som ritade växter och träd. Utgående från feedbacken vi fått av barnen under fokusgrupperna har vi producerat en plansch och aktivitetskort som är ändamålsenliga för målgruppen då de fått vara med i utvecklingsprocessen. Vi har använt oss av SWOT-analysverktyget under arbetets gång för att utvärdera vårt arbete inför looparna med målgruppen och för att redovisa för oss själv vad som har fungerat bra eller mindre bra under träffarna med barnen.
Examensarbetet har utmynnat i en plansch som baserar sig på den antimobbningsplan som Barnavårdsföreningen framställt samt aktivitetskort som berör innehållet på planschen. Barnavårdsföreningen kommer att ta i bruk materialet under höstterminen 2023.
Vi har använt oss av benchmarking för att kartlägga visuellt material som tidigare publicerats i anknytning till mobbningsförebyggande arbete. Under utvecklingen av vårt visuella material har vi använt oss av Lean Startup metoden. Genom fokusgrupper vid en av Barnavårdsföreningens eftermiddagsverksamheter har vi tagit del av målgruppens egna åsikter, ordförråd och visuella och kreativa idéer. Produkterna vi skapat är en mobbningsförebyggande plansch med tillhörande aktivitetskort. Temat för planschen är djur och natur som baserar sig på de preferenser målgruppen uttryckt under fokusgruppsmöten. Målgruppen kunde finna en personlig koppling till djuren och under loop 1 då fokusgruppen själv fick illustrera sådant de tyckte om var det en del av gruppen som ritade växter och träd. Utgående från feedbacken vi fått av barnen under fokusgrupperna har vi producerat en plansch och aktivitetskort som är ändamålsenliga för målgruppen då de fått vara med i utvecklingsprocessen. Vi har använt oss av SWOT-analysverktyget under arbetets gång för att utvärdera vårt arbete inför looparna med målgruppen och för att redovisa för oss själv vad som har fungerat bra eller mindre bra under träffarna med barnen.
Examensarbetet har utmynnat i en plansch som baserar sig på den antimobbningsplan som Barnavårdsföreningen framställt samt aktivitetskort som berör innehållet på planschen. Barnavårdsföreningen kommer att ta i bruk materialet under höstterminen 2023.