Graafinen ohjeistus Aures eläinlääkäriklinikalle
Miettinen, Annika (2023)
Miettinen, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514375
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli luoda Aures iho- ja korvaeläinlääkärit yritykselle uusi visuaalinen identiteetti ja sen käyttöönottoa helpottava graafinen ohjeistus.
Toimeksiantaja, Aures iho- ja korvaeläinlääkärit Oy, on Helsingissä toimiva eläinlääkäriklinikka, jota oltiin juuri perustamassa opinnäytetyön aloitushetkellä. Näin ollen yrityksellä ei ollut aiempaa visuaalista identiteettiä.
Tavoitteena oli luoda yritykselle toimiva ja aikaa kestävä visuaalinen identiteetti, joka erottuisi kilpailijoista ja johon toimeksiantaja olisi tyytyväinen. Prosessitavoitteena oli oppia lisää visuaalisen identiteetin rakentamisprosessista sekä suunnitteluprosessista oikeille asiakkaille. Henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omia visuaalisen suunnittelun taitoja eteenpäin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin ensiksi brändiin käsitteenä ja sen jälkeen brändin rakentamisen eri osioihin. Lisäksi perehdyttiin visuaaliseen brändiin ja sen eri osioihin: logo ja tunnus, typografia, värit, muodot ja elementit. Tämän jälkeen perehdyttiin kolmeen eri työkaluun, joita voi hyödyntää visuaalisen ilmeen kehittämisessä. Nämä työkalut olivat benchmarking, positiointi ja Adobe Color.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus aloitettiin haastattelemalla toimeksiantajaa lähtötilanteesta sekä toiveista. Toiminnallista osuutta jatkettiin tutkimalla kilpailijoiden visuaalisia ilmeitä benchmarking työkalua hyödyntäen. Näillä menetelmillä saatiin kerättyä paljon tietoa toimeksiantajan toivomasta visuaalisesta ilmeestä ja siten siirryttiin visuaaliseen suunnitteluprosessiin. Toimeksiantajalle esiteltiin ensimmäiset versiot visuaalisista tuotoksista ja niistä kerättyjen palautteiden avulla kehitettiin visuaalista ilmettä eteenpäin. Sama prosessi toistettiin vielä toisen kerran, jonka jälkeen päästiin lopullisiin valintoihin. Lopullisista valinnoista koottiin yritykselle graafinen ohjeistus. Näiden lisäksi toimeksiantajalle toteutettiin valokuvaussessio, jolla saatiin yrityksen nettisivuille graafisen ohjeistuksen mukaisia valokuvia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tyylikäs ja aikaa kestävä visuaalinen ilme, sen käyttämistä helpottava graafinen ohjeistus sekä yrityksen markkinointia tukevia brändivalokuvia. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja on ottanut sen käyttöönsä nettisivuillaan: www.aureselainlaakarit.fi. Visuaalinen identiteetti eroaa kilpailijoista ja logossa oleva Aures koirahahmo on persoonallinen. Myös opinnäytetyölle asetetut prosessitavoitteet sekä henkilökohtainen tavoite saavutettiin. Näin ollen kaikki opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyöprosessi alkoi heinäkuussa 2021 ja valmistui huhtikuussa 2023.
Toimeksiantaja, Aures iho- ja korvaeläinlääkärit Oy, on Helsingissä toimiva eläinlääkäriklinikka, jota oltiin juuri perustamassa opinnäytetyön aloitushetkellä. Näin ollen yrityksellä ei ollut aiempaa visuaalista identiteettiä.
Tavoitteena oli luoda yritykselle toimiva ja aikaa kestävä visuaalinen identiteetti, joka erottuisi kilpailijoista ja johon toimeksiantaja olisi tyytyväinen. Prosessitavoitteena oli oppia lisää visuaalisen identiteetin rakentamisprosessista sekä suunnitteluprosessista oikeille asiakkaille. Henkilökohtaisena tavoitteena oli kehittää omia visuaalisen suunnittelun taitoja eteenpäin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin ensiksi brändiin käsitteenä ja sen jälkeen brändin rakentamisen eri osioihin. Lisäksi perehdyttiin visuaaliseen brändiin ja sen eri osioihin: logo ja tunnus, typografia, värit, muodot ja elementit. Tämän jälkeen perehdyttiin kolmeen eri työkaluun, joita voi hyödyntää visuaalisen ilmeen kehittämisessä. Nämä työkalut olivat benchmarking, positiointi ja Adobe Color.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus aloitettiin haastattelemalla toimeksiantajaa lähtötilanteesta sekä toiveista. Toiminnallista osuutta jatkettiin tutkimalla kilpailijoiden visuaalisia ilmeitä benchmarking työkalua hyödyntäen. Näillä menetelmillä saatiin kerättyä paljon tietoa toimeksiantajan toivomasta visuaalisesta ilmeestä ja siten siirryttiin visuaaliseen suunnitteluprosessiin. Toimeksiantajalle esiteltiin ensimmäiset versiot visuaalisista tuotoksista ja niistä kerättyjen palautteiden avulla kehitettiin visuaalista ilmettä eteenpäin. Sama prosessi toistettiin vielä toisen kerran, jonka jälkeen päästiin lopullisiin valintoihin. Lopullisista valinnoista koottiin yritykselle graafinen ohjeistus. Näiden lisäksi toimeksiantajalle toteutettiin valokuvaussessio, jolla saatiin yrityksen nettisivuille graafisen ohjeistuksen mukaisia valokuvia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tyylikäs ja aikaa kestävä visuaalinen ilme, sen käyttämistä helpottava graafinen ohjeistus sekä yrityksen markkinointia tukevia brändivalokuvia. Toimeksiantaja oli tyytyväinen lopputulokseen ja on ottanut sen käyttöönsä nettisivuillaan: www.aureselainlaakarit.fi. Visuaalinen identiteetti eroaa kilpailijoista ja logossa oleva Aures koirahahmo on persoonallinen. Myös opinnäytetyölle asetetut prosessitavoitteet sekä henkilökohtainen tavoite saavutettiin. Näin ollen kaikki opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyöprosessi alkoi heinäkuussa 2021 ja valmistui huhtikuussa 2023.