Mikä merkitys työntekijäkokemuksella on teknologiayhtiöille? – Katsaus Helsingin pörssin teknologiayhtiöiden vuosikertomuksiin
Karjalainen, Telma (2023)
Karjalainen, Telma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514389
Tiivistelmä
Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan yleisesti työntekijöiden kokemia tunteita, kokemuksia, ajatuksia ja havaintoja, joita työntekijä kohtaa työskennellessään organisaatiossa ja jotka liittyvät työhön ja organisaation toimintaan. Positiivinen työntekijäkokemus auttaa yrityksiä palkkaamaan ja säilyttämään henkilöstöä ja nostamaan työsuoritusten tasoa. Työntekijäkokemusta kehitetään kerryttämällä ymmärrystä siitä, mikä työntekijöille ja heidän työssään onnistumiselle on motivoivaa, merkityksellistä ja olennaista yksilö- ja roolikohtaisesti. Työntekijäkokemuksen on havaittu olevan tiiviisti kytköksissä niin sitoutumiseen, asiakaskokemukseen kuin työnantajabrändiinkin.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työntekijäkokemuksen merkitystä yritykselle. Teoreettiseen viitekehykseen on koottu tietoa työntekijäkokemuksen eri teorioista, työntekijäymmärryksestä, asiakaskokemuksesta, sitoutumisesta ja työnantajabrändistä. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tarkasteltiin Helsingin pörssin teknologiayhtiöiden vuosikertomuksia vuodelta 2021. Sisällönanalyysin keinoin voitiin havaita työntekijäkokemusta yhtiökohtaisesti rakentavia tekijöitä ja elementtejä, sekä miten yhtiöissä kerrytetään tietoa ja ymmärrystä henkilöstön tarpeista. Lisäksi pystyttiin tekemään havaintoja siitä, kuinka työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen yhteys on yhtiöissä raporttien perusteella ymmärretty. Lopulta tarkasteltiin myös yhtiöiden tunnistamia henkilöstöriskejä ja sitä, kuinka niitä voitaisi ennaltaehkäistä työntekijäkokemusta kehittämällä.
Laadullisen tutkimuksen tuloksena selvisi, että työntekijäkokemuksen merkitys teknologiayhtiöille on suuri. Haastavassa osaajamarkkinassa teknologiayhtiöt pitävät työntekijöiden menettämistä ja uusien rekrytoimista haasteellisena. Työntekijäkokemusta määrittelevät ja rakentavat tutkimuksen mukaan pääosin organisaatiokulttuuriin ja vuorovaikutukseen liittyvät elementit sekä työympäristöön ja teknologiaan liittyvät tekijät.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työntekijäkokemuksen merkitystä yritykselle. Teoreettiseen viitekehykseen on koottu tietoa työntekijäkokemuksen eri teorioista, työntekijäymmärryksestä, asiakaskokemuksesta, sitoutumisesta ja työnantajabrändistä. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tarkasteltiin Helsingin pörssin teknologiayhtiöiden vuosikertomuksia vuodelta 2021. Sisällönanalyysin keinoin voitiin havaita työntekijäkokemusta yhtiökohtaisesti rakentavia tekijöitä ja elementtejä, sekä miten yhtiöissä kerrytetään tietoa ja ymmärrystä henkilöstön tarpeista. Lisäksi pystyttiin tekemään havaintoja siitä, kuinka työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen yhteys on yhtiöissä raporttien perusteella ymmärretty. Lopulta tarkasteltiin myös yhtiöiden tunnistamia henkilöstöriskejä ja sitä, kuinka niitä voitaisi ennaltaehkäistä työntekijäkokemusta kehittämällä.
Laadullisen tutkimuksen tuloksena selvisi, että työntekijäkokemuksen merkitys teknologiayhtiöille on suuri. Haastavassa osaajamarkkinassa teknologiayhtiöt pitävät työntekijöiden menettämistä ja uusien rekrytoimista haasteellisena. Työntekijäkokemusta määrittelevät ja rakentavat tutkimuksen mukaan pääosin organisaatiokulttuuriin ja vuorovaikutukseen liittyvät elementit sekä työympäristöön ja teknologiaan liittyvät tekijät.