Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma Puuhamaalle
Törmä, Rita (2023)
Törmä, Rita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514404
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Puuharyhmä Oyj:n Puuhamaan huvipuistolle. Opinnäytetyön produktina toteutettiin sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Suunnitelma tehtiin Puuhamaalle, joka on osa Puuharyhmä Oyj:tä, jonka emoyhtiö on Aspro Parks. Puuhamaa on koko perheen huvipuisto, jossa yhdistyy liikunnallisuus, omatoimisuus sekä yhdessä tekeminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien, erityisesti Instagramin, seuraajamääriä sekä tykkäyksiä. Tavoitteena oli myös saada sitoutettua ihmiset yritykseen ympärivuotisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajatiin käsittelemään markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia, sisältömarkkinointisuunnitelmaa, sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointisuunnitelmien eri malleja. Sisältömarkkinointisuunnitelman malleista perehdyttiin SOSTAC-malliin ja LLTA-malliin. SOSTAC-malli valittiin produktin toteuttamisessa käytettäväksi malliksi sen monipuolisuuden vuoksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimi vertailuanalyysi eli benchmarking. Vertailuanalyysissa tutkittiin kahta kilpailevaa yritystä, PuuhaParkia ja Tykkimäkeä. Vertailuanalyysin avulla saatiin kehitysideoita ja inspiraatiota Puuhamaan sosiaalisen median kanavia varten. Työtä tehdessä hyödynnettiin myös toimeksiantajan haastattelua SOSTAC-mallin nykytila-analyysia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ja tutkimuksellisen työn avulla oli mahdollista toteuttaa työn produkti. Produktina muodostui PDF-muotoinen sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet, asiakaspersoonan, asiakkaan ostopolun, tavoitteiden seurannan ja analysoinnin sekä julkaisukalenterin. Produktin avulla toimeksiantajan on mahdollista sitouttaa asiakkaat yritykseen ympärivuotisesti sekä nostaa Instagramin seuraaja- ja tykkäysmääriä.
Opinnäytetyötä aloitettiin tekemään helmikuussa 2023 ja se saatiin valmiiksi toukokuussa 2023. Opinnäytetyö oli tekijälle erittäin opettavainen koulutyö. Opinnäytetyöprojekti kehitti tekijän projektin- ja ajanhallintaa sekä opetti paljon uutta sisältömarkkinoinnista. Työn lopputuloksena toimeksiantaja saa valmiin suunnitelman, jolla tehostaa heidän sosiaalisen median kanaviaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena oli lisätä toimeksiantajan sosiaalisen median kanavien, erityisesti Instagramin, seuraajamääriä sekä tykkäyksiä. Tavoitteena oli myös saada sitoutettua ihmiset yritykseen ympärivuotisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajatiin käsittelemään markkinointiviestintää, sisältömarkkinointia, sisältömarkkinointisuunnitelmaa, sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointisuunnitelmien eri malleja. Sisältömarkkinointisuunnitelman malleista perehdyttiin SOSTAC-malliin ja LLTA-malliin. SOSTAC-malli valittiin produktin toteuttamisessa käytettäväksi malliksi sen monipuolisuuden vuoksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä toimi vertailuanalyysi eli benchmarking. Vertailuanalyysissa tutkittiin kahta kilpailevaa yritystä, PuuhaParkia ja Tykkimäkeä. Vertailuanalyysin avulla saatiin kehitysideoita ja inspiraatiota Puuhamaan sosiaalisen median kanavia varten. Työtä tehdessä hyödynnettiin myös toimeksiantajan haastattelua SOSTAC-mallin nykytila-analyysia varten.
Opinnäytetyön teoriaosuuden ja tutkimuksellisen työn avulla oli mahdollista toteuttaa työn produkti. Produktina muodostui PDF-muotoinen sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma, joka sisältää tavoitteet, asiakaspersoonan, asiakkaan ostopolun, tavoitteiden seurannan ja analysoinnin sekä julkaisukalenterin. Produktin avulla toimeksiantajan on mahdollista sitouttaa asiakkaat yritykseen ympärivuotisesti sekä nostaa Instagramin seuraaja- ja tykkäysmääriä.
Opinnäytetyötä aloitettiin tekemään helmikuussa 2023 ja se saatiin valmiiksi toukokuussa 2023. Opinnäytetyö oli tekijälle erittäin opettavainen koulutyö. Opinnäytetyöprojekti kehitti tekijän projektin- ja ajanhallintaa sekä opetti paljon uutta sisältömarkkinoinnista. Työn lopputuloksena toimeksiantaja saa valmiin suunnitelman, jolla tehostaa heidän sosiaalisen median kanaviaan.