Aistikeskus - Aistimarkkinointi ravintolamyynnin tehostajana
Gustafsson, Clea (2023)
Gustafsson, Clea
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514390
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Aistikeskus-nimistä moniaistista markkinointilaitetta. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, miten Aistikeskusta voidaan hyödyntää ravintolamyynnin tehostamisessa. Päätavoitteen tukemiseksi tutkimukseen asetettiin kaksi alatavoitetta, joiden tarkoituksena oli selvittää Aistikeskuksen avulla mainostetun tuotekategorian myynnillistä muutosta sekä Aistikeskuksen vaikutusta asiakkaan ostokäytökseen ja kokemukseen. Työ koostuu viidestä osasta, jotka ovat: johdanto, tietoperusta, tutkimusmenetelmä ja tutkimuksen toteutus, tutkimustulokset sekä pohdinta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään aistimarkkinoinnin merkitystä osana yritysten markkinointiratkaisuja. Tämän lisäksi käsitellään miten aistit fysiologisesti toimivat sekä mikä aistiärsykkeiden vaikutus on ihmisen käytökseen sekä tuntemuksiin.
Aistikeskus oli sijoitettuna myyntiympäristöön, missä laitteen vaikutuksia tutkittiin. Tutkimus on tehty määrällisiä sekä laadullisia tutkimusmetodeja käyttäen. Myynnissä tapahtuneita muutoksia tutkittiin määrällisin menetelmin. Asiakkaan kokemus tutkittiin laadullisin menetelmin puolistrukturoidun asiakashaastattelun avulla, jonka tarkoituksena oli saada syvempi ymmärrys Aistikeskuksen vaikutuksista. Haastattelumateriaalin analyysi tehtiin ryhmittelyllä.
Tutkimustulosten perusteella Aistikeskuksella on ollut vaikutus kokemukseen ja mahdollisesti myös asiakkaan ostokäytökseen. Aistikeskuksen tuoksulla on mahdollisuus vaikuttaa sisään houkuttelun lisäksi asiakkaiden tunteisiin luoden heissä hyvän olon tunnetta. Aistikeskuksen aistiärsykkeiden vaikutukset asiakkaaseen olivat joko tiedostettuja tai tiedostamattomia. Asiakas joko huomioi tai ei huomioinut aistiärsykkeitä, mutta suurelta osin niiden mahdollinen vaikutus esiintyi alitajuisesti. Aistikeskus on mahdollisesti ollut osatekijänä auttamassa myynnin kasvussa, mutta tätä ei voida täydellä varmuudella todentamaan tässä tutkimuksessa käytettävissä olleilla myyntitiedoilla.
Aistikeskus oli sijoitettuna myyntiympäristöön, missä laitteen vaikutuksia tutkittiin. Tutkimus on tehty määrällisiä sekä laadullisia tutkimusmetodeja käyttäen. Myynnissä tapahtuneita muutoksia tutkittiin määrällisin menetelmin. Asiakkaan kokemus tutkittiin laadullisin menetelmin puolistrukturoidun asiakashaastattelun avulla, jonka tarkoituksena oli saada syvempi ymmärrys Aistikeskuksen vaikutuksista. Haastattelumateriaalin analyysi tehtiin ryhmittelyllä.
Tutkimustulosten perusteella Aistikeskuksella on ollut vaikutus kokemukseen ja mahdollisesti myös asiakkaan ostokäytökseen. Aistikeskuksen tuoksulla on mahdollisuus vaikuttaa sisään houkuttelun lisäksi asiakkaiden tunteisiin luoden heissä hyvän olon tunnetta. Aistikeskuksen aistiärsykkeiden vaikutukset asiakkaaseen olivat joko tiedostettuja tai tiedostamattomia. Asiakas joko huomioi tai ei huomioinut aistiärsykkeitä, mutta suurelta osin niiden mahdollinen vaikutus esiintyi alitajuisesti. Aistikeskus on mahdollisesti ollut osatekijänä auttamassa myynnin kasvussa, mutta tätä ei voida täydellä varmuudella todentamaan tässä tutkimuksessa käytettävissä olleilla myyntitiedoilla.