Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Naturens hälsofrämjande egenskaper: ett utvecklingsarbete om att främja lärmiljön för barn inom småbarnspedagogiken

Fadeicheva-Noon, Anna; Koski, Jenny; Rudnäs, Josefine (2023)

 
Avaa tiedosto
Fadeicheva-Noon_Anna, Jenny_Koski, Josefine_Rudnas.pdf (1.679Mt)
Lataukset: 


Fadeicheva-Noon, Anna
Koski, Jenny
Rudnäs, Josefine
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514221
Tiivistelmä
Naturen främjar hälsan på ett mångsidigt sätt. Man har dock märkt att många barn numera spenderar mindre tid utomhus. Lärmiljöerna i flera daghem och skolor där barnen tillbringar största delen av sin tid är dessutom naturfattiga. Detta leder till att barnens naturkontakt är bristande. För att lösa detta problem och öka naturkontakten för så många barn som möjligt borde man satsa på att få in flera naturelement i daghem och skolornas lärmiljöer.

Detta examensarbete är en del av projektet Den terapeutiska trädgården och de gröna miljöerna. Syftet med examensarbetet var att ta reda på hur man kan använda sig av olika naturelement för att främja barns hälsa. Målet med detta var att sammanfatta informationen till en tipsbank med konkreta tips på hur man kan använda sig av naturen för att främja hälsan fysiskt, psykiskt och socialt. Tipsbanken är ämnad att användas som inspiration för personal inom småbarnspedagogiken.

För att besvara frågeställningen i syftet tog vi del av material som tangerade ämnet. Informationen vi fick från materialet sammanfattade vi i tipsbanken. Vi samarbetade med två daghem som fick ge feedback på huruvida tipsbanken är användbar inom småbarnspedagogiken. Utifrån feedbacken utformade vi tipsbankens slutversion.

Innehållet i den slutgiltiga versionen av tipsbanken innehåller korta men konkreta förslag på hur man kan öka naturrikedomen och naturkontakten i daghemmens lärmiljöer. Det finns även korta beskrivningar på vilka delar av hälsan de olika tipsen kan främja. Vi uppnådde målet med tipsbanken att inspirera personal inom småbarnspedagogiken till en förändring i daghemmens lärmiljöer. Feedbacken från daghemmen lyfte även fram att tipsbanken kunde utvecklas ytterligare för att bli så användbar som möjligt i deras vardag.
 
Nature promotes health in a diverse way. However, it has been noticed that many children nowadays spend little time outdoors. The learning environments in several daycare centres and schools, where children spend most of their time, additionally lack natural elements. This leads to a loss of contact with nature for children. To solve this problem for as many children as possible, efforts should be made to introduce more natural elements into the learning environments of daycare centres and schools.

This Bachelor´s Thesis is part of the project "The therapeutic garden and the green environments". The purpose of this Bachelor´s Thesis was to investigate how different natural elements can be used to promote children's health. The goal was to summarize the information into a tool kit with ideas on how one could use nature to promote physical, mental, and social health. The tool kit is intended to be used as inspiration for staff in early childhood education.

To achieve the purpose of the Bachelor´s Thesis, we did a literature review regarding the subject. The information from the gathered material was then summarized into the tool kit. We collaborated with two daycare centres by asking them to provide feedback on whether the tool kit is useful in early childhood education. The final version of the tool kit was then improved based on that feedback.

The content of the final version of the tool kit contains ideas on how to increase the number of natural elements-, and interaction with them in the learning environments in daycare. There are also brief descriptions of what health categories the different ideas can promote. The purpose of the tool kit, “to inspire early childhood education staff to make changes in the learning environments of childcare”, is thereby achieved. The feedback from the daycare centres was very useful, and highlighted that the tool kit could be further developed to be as useful as possible in their everyday life.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste