Lentoyhtiön valintaan vaikuttavat tekijät Z-sukupolven lentomatkustajilla
Laine, Salla (2023)
Laine, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614443
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat lentoyhtiön valintaan Z-sukupolven lentomatkustajilla. Tutkimuksen alaongelmina olivat seuraavat kysymykset: Millaisia ostomotiiveja Z-sukupolven lentomatkustajilla on? Suosiiko sukupolvi Z halpalentoyhtiöitä niiden edullisuuden takia? Miten lentoyhtiön vastuullisuus vaikuttaa Z-sukupolven ostopäätökseen? Tiedon avulla halutaan tuottaa uutta tietoa lentoyhtiöille, jotta ne pystyvät kehittämään palvelujaan sekä markkinointitapoja Z-sukupolven asiakkaille.
Aihetta lähdettiin tutkimaan tarkastelemalla lentoyhtiötyyppejä ja niiden liiketoimintamalleja, sekä asiakkaan ostoprosessia ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Yksi ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä on ikä. Sukupolviteorian mukaan samaan sukupolveen kuuluvilla ihmisillä on samanlaisia kaavoja ja taipumuksia käytöksessään. Myös heidän ostokäyttäytymisessään on yhtäläisyyksiä ja samalla eroja muihin sukupolviin. Teoreettisen viitekehyksen viimeisessä luvussa tarkastellaan Z-sukupolvea niin kuluttajina kuin matkailijoina. Kummassakin korostuu teknologia sekä vastuullisuuden kaltaiset arvot.
Tutkimuksen kohderyhmänä on vuosina 1996-2004 syntyneet Z-sukupolveen kuuluvat, jotka tekevät vapaa-ajan matkoja lentäen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimustapa valikoitui siksi, että aihetta haluttiin tutkia tilastollisesta näkökulmasta ja saada tutkimustulokset pääosin lukuina. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka sisälsi 16 kysymystä. Kysely jaettiin kahdessa Facebookin matkailuryhmässä, omalla Instagram-sivulla sekä Rantapallon Facebook-sivulla. Kysely oli avoinna viikon ajan huhtikuussa 2023, ja siihen vastasi 129 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella Z-sukupolven tärkeimmät lentoyhtiön valintaan vaikuttavat asiat ovat lentoyhtiön turvallisuus, suora lento ja hinta. Moni pitää lennon vaivattomuutta hintaa tärkeämpänä tekijänä. Suomenkielinen palvelu ja internetyhteys lennolla ei ole Z-sukupolvelle välttämätöntä. Toisaalta oston helppous korostuu.
Vastaajien ylivoimaisesti mieluiten käyttämä lentoyhtiö oli Finnair. Perusteluina oli sen luotettavuus, turvallisuus, laadukkuus ja kotimaisuus. Yli puolet vastaajista kertoi etsivänsä tietoa lentoyhtiön vastuullisuudesta ennen ostopäätöstä. Mielikuva vastuullisesta lentoyhtiöstä voi olla ratkaisevassa asemassa Z-sukupolven valitessa lentoyhtiötä.
Lentoyhtiöt voivat saada Z-sukupolven kiinnostuksen tuomalla markkinoinnissa esiin lentämisen helppoutta ja vaivattomuutta. Vastuullisuutta kannattaa korostaa sekä tuoda ilmi konkreettisia tekoja, joita lentoyhtiö tekee vastuullisuuden eteen. Itse tutkimusta voisi kehittää tavoittamalla laajemman kohderyhmän ja toteuttamalla tutkimuksen kansainvälisesti.
Aihetta lähdettiin tutkimaan tarkastelemalla lentoyhtiötyyppejä ja niiden liiketoimintamalleja, sekä asiakkaan ostoprosessia ja ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Yksi ostokäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä on ikä. Sukupolviteorian mukaan samaan sukupolveen kuuluvilla ihmisillä on samanlaisia kaavoja ja taipumuksia käytöksessään. Myös heidän ostokäyttäytymisessään on yhtäläisyyksiä ja samalla eroja muihin sukupolviin. Teoreettisen viitekehyksen viimeisessä luvussa tarkastellaan Z-sukupolvea niin kuluttajina kuin matkailijoina. Kummassakin korostuu teknologia sekä vastuullisuuden kaltaiset arvot.
Tutkimuksen kohderyhmänä on vuosina 1996-2004 syntyneet Z-sukupolveen kuuluvat, jotka tekevät vapaa-ajan matkoja lentäen. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimustapa valikoitui siksi, että aihetta haluttiin tutkia tilastollisesta näkökulmasta ja saada tutkimustulokset pääosin lukuina. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka sisälsi 16 kysymystä. Kysely jaettiin kahdessa Facebookin matkailuryhmässä, omalla Instagram-sivulla sekä Rantapallon Facebook-sivulla. Kysely oli avoinna viikon ajan huhtikuussa 2023, ja siihen vastasi 129 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimustulosten perusteella Z-sukupolven tärkeimmät lentoyhtiön valintaan vaikuttavat asiat ovat lentoyhtiön turvallisuus, suora lento ja hinta. Moni pitää lennon vaivattomuutta hintaa tärkeämpänä tekijänä. Suomenkielinen palvelu ja internetyhteys lennolla ei ole Z-sukupolvelle välttämätöntä. Toisaalta oston helppous korostuu.
Vastaajien ylivoimaisesti mieluiten käyttämä lentoyhtiö oli Finnair. Perusteluina oli sen luotettavuus, turvallisuus, laadukkuus ja kotimaisuus. Yli puolet vastaajista kertoi etsivänsä tietoa lentoyhtiön vastuullisuudesta ennen ostopäätöstä. Mielikuva vastuullisesta lentoyhtiöstä voi olla ratkaisevassa asemassa Z-sukupolven valitessa lentoyhtiötä.
Lentoyhtiöt voivat saada Z-sukupolven kiinnostuksen tuomalla markkinoinnissa esiin lentämisen helppoutta ja vaivattomuutta. Vastuullisuutta kannattaa korostaa sekä tuoda ilmi konkreettisia tekoja, joita lentoyhtiö tekee vastuullisuuden eteen. Itse tutkimusta voisi kehittää tavoittamalla laajemman kohderyhmän ja toteuttamalla tutkimuksen kansainvälisesti.