Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

COVID-19 pandemins inverkan på utsatta barn och familjer inom småbarnspedagogiken - En allmän litteraturstudie

Ramona, Holmberg (2023)

 
Avaa tiedosto
Holmberg_Ramona.pdf (1.036Mt)
Lataukset: 


Ramona, Holmberg
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514247
Tiivistelmä
I december 2019 konstaterades fall av lunginflammation i Kina som orsakades av ett nytt och tidigare okänt virus, SARS-CoV-2. Coronakrisen och undantagsförhållandet har framförallt påverkat barnen men också familjerna. Under våren 2020 utfärdades förordningar om begränsningen av skyldigheten att anordna småbarnspedagogik. Trots detta har småbarnspedagogiken varit tillgänglig under denna tidsperiod där rätten till närundervisning gällde de barn med vårdnadshavare som arbetade i kritiska samhällssektorer, medan resten av barnen övergick till distansundervisning. Verksamheten och rutinerna förändrades inom småbarnspedagogiken, där barnen hemma gick miste om viktigt stöd samt sociala kontakter. Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete inom projektet ”Nordiskt perspektiv” av Esbo stad och genomfördes som en allmän litteraturstudie där syftet var att undersöka hur COVID-19 pandemin och dess följder påverkat småbarnspedagogiken men framförallt de utsatta barnen och familjerna. Frågeställningen för lärdomsprovet är: Hur har pandemin påverkat utsatta barn och familjer inom småbarnspedagogiken? Lärdomsprovet har bland annat fokus på delaktighet och resiliens som teoretisk referensram. Relevant forskning om pandemin och småbarnspedagogiken framförs även. I och med att COVID-19 pandemin är en ny kris i värden, finns det begränsat med tidigare forskning har kring ämnet. De artiklar som inkluderades är baserade på forskning från olika länder i världen. I resultatet framkommer bland annat att barnen och familjerna påverkades olika av pandemin. Det framkom även att småbarnspedagogiken inte kunde garantera att fortsättningsvis vara utav hög kvalitet under undantagstiden samt man kunde heller inte säkerställa tillgången till stöd för de barn i behov av särskilt stöd, trots att varje barn har enligt lagen rätt till detta. Därmed kan man förutspå att de negativa effekterna av COVID-19 pandemin i huvudsak kommer drabba de som redan innan krisen haft en utsatt ställning.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste