Sähkömyynnin kehittäminen
Rummukainen, Niko (2023)
Rummukainen, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sähkömyynnin kehittäminen. Työllä oli toimeksiantaja, joka esiintyi työssä anonyymina. Varsinaista tarvetta myyntiprosessin kehittämiselle ei toimeksiantajan puolesta ollut, mutta aihe valittiin siksi, että tämä kiinnosti tekijää. Työn tavoitteena oli siis kehittää toimeksiantajan myyntiprosessia, rajattuna kuluttajapuolen uusasiakashankintaan, jonka lisäksi alatavoitteena oli palauttaa myyjille mieleen tärkeitä asioita myynnistä ja myynnin vaatimuksista.
Tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua, jonka lisäksi tietoa kerättiin etenkin teoriaosaan kirjoista ja erinäisistä internetin artikkeleista. Teemahaastattelussa haastateltiin viittä (5) myyjää ja heiltä kysyttiin kaikilta samat 12 kysymystä niin, että haastateltavat eivät olleet tietoisia toistensa vastauksista.
Opinnäytetyön perusteella varsinaisia myyntiprosessia mullistavia kehitysehdotuksia ei päästy tekemään, mutta tärkeimpinä asioina nousi muutamat seikat, miten myyjille järjestettyä aloituskoulutusta voisi parantaa, jonka lisäksi huomattiin, että kokeneemmille myyjille on melko vähän tarjolla koulutusapua kehittymistä tukemaan. Toinen tärkeä nosto työstä oli se, että toimeksiantaja saa hyvän kuvan siitä, mitä heillä töissä olevat myyjät pitävät myynnissä tärkeänä ja miten kokevat myynnin ja myyntityön, jonka lisäksi huomattiin se, että toimeksiantajan puolesta on tarjolla kaikki hyvään myynnilliseen onnistumiseen tarjottavat avaimet, eli kehittyminen lähtee tällöin vain ja ainoastaan myyjästä itsestään.
Tiedonkeruumenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua, jonka lisäksi tietoa kerättiin etenkin teoriaosaan kirjoista ja erinäisistä internetin artikkeleista. Teemahaastattelussa haastateltiin viittä (5) myyjää ja heiltä kysyttiin kaikilta samat 12 kysymystä niin, että haastateltavat eivät olleet tietoisia toistensa vastauksista.
Opinnäytetyön perusteella varsinaisia myyntiprosessia mullistavia kehitysehdotuksia ei päästy tekemään, mutta tärkeimpinä asioina nousi muutamat seikat, miten myyjille järjestettyä aloituskoulutusta voisi parantaa, jonka lisäksi huomattiin, että kokeneemmille myyjille on melko vähän tarjolla koulutusapua kehittymistä tukemaan. Toinen tärkeä nosto työstä oli se, että toimeksiantaja saa hyvän kuvan siitä, mitä heillä töissä olevat myyjät pitävät myynnissä tärkeänä ja miten kokevat myynnin ja myyntityön, jonka lisäksi huomattiin se, että toimeksiantajan puolesta on tarjolla kaikki hyvään myynnilliseen onnistumiseen tarjottavat avaimet, eli kehittyminen lähtee tällöin vain ja ainoastaan myyjästä itsestään.