Alkoholittoman hunajasiman kysynnän kartoittaminen Suomessa
Tirronen, Ville; Lappalainen, Jesse (2023)
Tirronen, Ville
Lappalainen, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614532
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää alkoholittoman hunajasiman
mahdollisuuksia Suomen juomamarkkinoilla. Tutkimukset perustuvat kolmeen haastatteluun ja
maistatustilaisuuteen sekä kahden vuoden kokemukseen tuotteen kehityksestä. Aihe ei ole
niinkään yhteiskunnallisesti merkittävä, mutta tämä antaa tärkeää tutkimustietoa tuotteen
jatkojalostusta varten.
Teoriaosuus on jaettu kolmeen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään alkoholitonta
hunajasimaa tuotteena sekä sen historiaa. Samassa luvussa selviää myös historia tuotteen
kehityksen parissa. Toisessa pääluvussa käsitellään tuotekehitystä ja tuotteistamista teorian ja
kokemuksien kautta. Kolmannessa luvussa käydään läpi tutkimusmenetelmien teoriaa ja
analysoidaan haastattelujen tuloksia.
Opinnäytetyön tutkimusten tavoitteissa ei päästy haluttuun lopputulokseen. Haaga-Helian
Haagan kampuksella ja Triplan kauppakeskuksessa järjestetyt tilaisuudet eivät tuoneet
toivottavaa määrää vastauksia. Haaga-Helian Pasilan kampuksella järjestetty haastattelu oli
kolmesta tilaisuudesta ainut, josta kertyi arvokasta tietoa tuotteen jatkokehitystä varten.
Tuotteen tulevaisuus Suomen juomamarkkinoilla on edelleen kysymysmerkki. Tutkimuksista ei
saatu riittävää tietoa juoman potentiaalisesta hintatasosta ja pullokoosta. Tutkimukset ja
tuotekehitykset jatkuvat edelleen opinnäytetyön jälkeen. Tärkeää huomioitavaa on kuitenkin se,
että ylivoimainen enemmistö tykkäsi tuotteen mausta, joka on juoman tärkein ominaisuus.
mahdollisuuksia Suomen juomamarkkinoilla. Tutkimukset perustuvat kolmeen haastatteluun ja
maistatustilaisuuteen sekä kahden vuoden kokemukseen tuotteen kehityksestä. Aihe ei ole
niinkään yhteiskunnallisesti merkittävä, mutta tämä antaa tärkeää tutkimustietoa tuotteen
jatkojalostusta varten.
Teoriaosuus on jaettu kolmeen päälukuun. Ensimmäisessä luvussa käsitellään alkoholitonta
hunajasimaa tuotteena sekä sen historiaa. Samassa luvussa selviää myös historia tuotteen
kehityksen parissa. Toisessa pääluvussa käsitellään tuotekehitystä ja tuotteistamista teorian ja
kokemuksien kautta. Kolmannessa luvussa käydään läpi tutkimusmenetelmien teoriaa ja
analysoidaan haastattelujen tuloksia.
Opinnäytetyön tutkimusten tavoitteissa ei päästy haluttuun lopputulokseen. Haaga-Helian
Haagan kampuksella ja Triplan kauppakeskuksessa järjestetyt tilaisuudet eivät tuoneet
toivottavaa määrää vastauksia. Haaga-Helian Pasilan kampuksella järjestetty haastattelu oli
kolmesta tilaisuudesta ainut, josta kertyi arvokasta tietoa tuotteen jatkokehitystä varten.
Tuotteen tulevaisuus Suomen juomamarkkinoilla on edelleen kysymysmerkki. Tutkimuksista ei
saatu riittävää tietoa juoman potentiaalisesta hintatasosta ja pullokoosta. Tutkimukset ja
tuotekehitykset jatkuvat edelleen opinnäytetyön jälkeen. Tärkeää huomioitavaa on kuitenkin se,
että ylivoimainen enemmistö tykkäsi tuotteen mausta, joka on juoman tärkein ominaisuus.