Huutokauppa myyntikanavana autokaupassa ja sen kannattavuus sekä hyödyt autoliikkeelle : case Yritys X
Virkkala, Jere (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614594
Tiivistelmä
Autoliikkeiden toimintaympäristö on muuttunut paljon lähivuosina ja erilaisten myyntikanavien merkitys alalla on kasvanut merkittävästi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää huutokaupan kannattavuus myyntikanavana autoliikkeelle sekä etsiä muita sen tarjoamia hyötyjä autokaupassa. Tilannetta tarkasteltiin toimeksiantajan Yritys X:n näkökulmasta.
Opinnäytetyö muodostuu johdannosta, teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käydään läpi autoalan tilannetta lukuina, myynnin digitalisaatiota, autokaupan sääntelyä Suomessa sekä sen eroavuuksia huutokaupassa. Tutkimuksessa perehdyttiin toimeksiantajan huutokauppoihin Huutokaupat.comissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin toimeksiantajan myyntidataa sekä Huutokaupat.comilta saatuja tilastoja. Näiden tietojen sekä toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta pyrittiin muodostamaan kuva huutokaupan kannattavuudesta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että autojen myynti huutokaupassa on ollut kannattavaa. Sen lisäksi sen käyttö on tuonut myös muita hyötyjä toimeksiantajalle mm. lisääntyneen näkyvyyden ja myynnin resurssien säästämisen muodossa. Tietyissä asioissa havaittiin olevan vielä kehitettävää, kuten esimerkiksi huutokaupattavien autojen myynti-ilmoitusten sekä näiden autojen luovutusten saralla.
Opinnäytetyö muodostuu johdannosta, teoriaosuudesta sekä empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käydään läpi autoalan tilannetta lukuina, myynnin digitalisaatiota, autokaupan sääntelyä Suomessa sekä sen eroavuuksia huutokaupassa. Tutkimuksessa perehdyttiin toimeksiantajan huutokauppoihin Huutokaupat.comissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin toimeksiantajan myyntidataa sekä Huutokaupat.comilta saatuja tilastoja. Näiden tietojen sekä toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta pyrittiin muodostamaan kuva huutokaupan kannattavuudesta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että autojen myynti huutokaupassa on ollut kannattavaa. Sen lisäksi sen käyttö on tuonut myös muita hyötyjä toimeksiantajalle mm. lisääntyneen näkyvyyden ja myynnin resurssien säästämisen muodossa. Tietyissä asioissa havaittiin olevan vielä kehitettävää, kuten esimerkiksi huutokaupattavien autojen myynti-ilmoitusten sekä näiden autojen luovutusten saralla.