Selvitys sähkömoottorisen kiskokaluston pyöräkerran huollosta
Lähteenmäki, Jesse (2023)
Lähteenmäki, Jesse
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia sähkömoottorisen kiskokaluston pyöräkertakokoonpanon huoltovälin pidentämisen mahdollisuutta. Työn tavoitteena oli saada nostettua pyöräkertakokoonpanon huoltoväliä ilman, että raidekaluston turvallisuudesta jouduttaisiin tinkimään sekä kehittää kunnossapidon toimintaa. Työn alussa tutkittiin ja käsiteltiin kunnossapidon teorian käsitteitä, sekä kunnossapidon lajeja ja niiden menetelmiä. Työn kannalta tärkeää oli myös tarkastella raidekalustoalan ja kunnossapidon standardeja, jotta lukijalla olisi mahdollista saada ymmärrystä mistä kunnossapidon käsitteet muodostuvat.
Tämänhetkisten automaation ja valvontalaitteiden avulla pystyttiin valvomaan sekä tarkastelemaan raidekalustoa ja niiden kuntoa varsinkin pyöräkertakokoonpanojen osalta. Kamerakuvaustekniikat sekä voimanmittausasemat antavat nykypäivänä erittäin luotettavaa dataa kunnossapidolle, joka on hyödynnettävissä pyöräkerran huoltotoimia ajatellen. Työn lopussa halutaan nostaa esille ajatuksia automaatiosta ja niiden hyödyntämisestä pyöräkertakokoonpanon osalta raidekaluston kunnossapidossa. Työssä keskityttiin pyöräkertakokoonpanon kunnossapitoon ja sen käytettävyyteen vaikuttaviin komponenttien huoltamiseen. Vierintäelimien ja hammaspyörien toiminnallisuuden varmistamiseksi oli tärkeää varmistaa tulevien lisäkilometrien tuottama rasituksien seuranta. Työssä mietittiin myös nykyaikaisia mittaamismenetelmiä, joilla voitaisiin varmistaa turvallinen kiskokaluston käyttö ja seuranta. Laskelmilla voitiin osoittaa, että kunnossapitoon käytettävä työaika vähenee vuositasolla.
Tämänhetkisten automaation ja valvontalaitteiden avulla pystyttiin valvomaan sekä tarkastelemaan raidekalustoa ja niiden kuntoa varsinkin pyöräkertakokoonpanojen osalta. Kamerakuvaustekniikat sekä voimanmittausasemat antavat nykypäivänä erittäin luotettavaa dataa kunnossapidolle, joka on hyödynnettävissä pyöräkerran huoltotoimia ajatellen. Työn lopussa halutaan nostaa esille ajatuksia automaatiosta ja niiden hyödyntämisestä pyöräkertakokoonpanon osalta raidekaluston kunnossapidossa. Työssä keskityttiin pyöräkertakokoonpanon kunnossapitoon ja sen käytettävyyteen vaikuttaviin komponenttien huoltamiseen. Vierintäelimien ja hammaspyörien toiminnallisuuden varmistamiseksi oli tärkeää varmistaa tulevien lisäkilometrien tuottama rasituksien seuranta. Työssä mietittiin myös nykyaikaisia mittaamismenetelmiä, joilla voitaisiin varmistaa turvallinen kiskokaluston käyttö ja seuranta. Laskelmilla voitiin osoittaa, että kunnossapitoon käytettävä työaika vähenee vuositasolla.