Sähköiset ohjausjärjestelmät puutavaranostureissa
Lindström, Sam (2023)
Lindström, Sam
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514330
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli perehtyä puutavaranostureissa viime vuosien aikana yleistyneisiin sähköohjauksiin, niiden toimintaperiaateihin sekä vikadiagnosointiin. Tarkoituksena oli luoda Kraftmek Oy:lle helposti luettava manuaali, jota voi käyttää apuna erilaisten vikatilanteiden diagnosointiin kenttäolosuhteissa sekä samalla saavuttaa parempi ymmärrys näiden toiminnasta. Työssä pitäydyttiin toimeksiantoyrityksen toimitusvalikoimassa oleviin ohjausjärjestelmiin, joissa ei ole omaa vikadiagnosointia.
Työssä on perehdytty muun muassa erityyppisten hydraulisien venttiilipöytien sähköohjauksiin, kuten suorasähköohjattuihin, proportionaalisiin PWM-ohjauksiin, radio-ohjauksiin ja näiden kombinaatioihin CAN-ohjauksien yleistymisen myötä. CAN-ohjauksien yleistymisen myötä on mahdollistettu useamman ohjainlaitteen kytkeminen samaan järjestelmään, joka on avannut uusia haasteita vianselvitykseen ja myös uusia mahdollisuuksia automatisointiin ja ohjainjärjestelmien yhdistämiseen. Integraatio työkoneen CAN-järjestelmään voisi tulevaisuudessa mahdollistaa pääsyn erilaisiin koneen anturidatoihin ja ohjausparametreihin. Nämä mahdollisuudet voisi esimerkiksi olla työkoneen kierrosnopeuden hallitseminen, aisankäännön automaatio tai kärryn vetopyörien automaattinen päälle kytkentä tarpeen mukaan. Myös eri ohjausjärjestelmien yhdistäminen on CAN-ohjausten myötä mahdollistettu helposti, tästä hyvä esimerkki on radio-ohjauksen liittäminen kiinteään koneeseen asennettuun ohjaukseen.
Valmiin työn tuloksena syntyi Excel-taulukko, johon on kerätty erilaisia vikatilanteita ja niihin vianselvitysmenetelmiä. Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman monipuolinen ja modulaarinen sekä helposti luettava dokumentti, jota seuraamalla voidaan helpommin selvittää ja korjata yleisimmät vian aiheuttajat. Manuaalin tiedot perustuvat suurelta osin hiljaiseen tietoon yrityksen sisältä, jota löytyi kattavasti. Työn tuloksena syntyneen dokumentin lisäksi saatiin parempi ymmärrys eri ohjausjärjestelmien toiminnasta ja niiden rakenteesta, josta on hyötyä varsinkin CAN ohjauksissa ja niiden kytkennöissä.
Työssä on perehdytty muun muassa erityyppisten hydraulisien venttiilipöytien sähköohjauksiin, kuten suorasähköohjattuihin, proportionaalisiin PWM-ohjauksiin, radio-ohjauksiin ja näiden kombinaatioihin CAN-ohjauksien yleistymisen myötä. CAN-ohjauksien yleistymisen myötä on mahdollistettu useamman ohjainlaitteen kytkeminen samaan järjestelmään, joka on avannut uusia haasteita vianselvitykseen ja myös uusia mahdollisuuksia automatisointiin ja ohjainjärjestelmien yhdistämiseen. Integraatio työkoneen CAN-järjestelmään voisi tulevaisuudessa mahdollistaa pääsyn erilaisiin koneen anturidatoihin ja ohjausparametreihin. Nämä mahdollisuudet voisi esimerkiksi olla työkoneen kierrosnopeuden hallitseminen, aisankäännön automaatio tai kärryn vetopyörien automaattinen päälle kytkentä tarpeen mukaan. Myös eri ohjausjärjestelmien yhdistäminen on CAN-ohjausten myötä mahdollistettu helposti, tästä hyvä esimerkki on radio-ohjauksen liittäminen kiinteään koneeseen asennettuun ohjaukseen.
Valmiin työn tuloksena syntyi Excel-taulukko, johon on kerätty erilaisia vikatilanteita ja niihin vianselvitysmenetelmiä. Tarkoitus oli tehdä mahdollisimman monipuolinen ja modulaarinen sekä helposti luettava dokumentti, jota seuraamalla voidaan helpommin selvittää ja korjata yleisimmät vian aiheuttajat. Manuaalin tiedot perustuvat suurelta osin hiljaiseen tietoon yrityksen sisältä, jota löytyi kattavasti. Työn tuloksena syntyneen dokumentin lisäksi saatiin parempi ymmärrys eri ohjausjärjestelmien toiminnasta ja niiden rakenteesta, josta on hyötyä varsinkin CAN ohjauksissa ja niiden kytkennöissä.