Luontokosketusta edistävät elementit päiväkotipihoilla
Ahola, Reija (2023)
Ahola, Reija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514345
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiset luontoelementit päiväkodin piha-alueella innostavat lapsia luontokosketuksen lisäämiseen. Työn taustalla oli tieto siitä, että useiden julkaistujen tutkimustulosten perusteella suomalaiset päiväkoti-ikäiset lapset saavat arjessaan liian vähän immuunipuolustusta vahvistavaa mikrobialtistusta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitkä tekijät houkuttelevat lapsia leikkimään omaehtoisesti luontoelementtien parissa päiväkotien pihoilla. Tutkimuksen tuloksista pyrittiin saamaan työkaluja päiväkotipihojen saneeraus- ja uudiskohteiden suunnittelutyön tueksi.
Tutkimuksen tiedonkeräysmetodina käytetyt teemahaastattelut toteutettiin maaliskuussa 2023 ja haastatteluiden yhteydessä havainnoitiin kirkkonummelaisia kunnallisia päiväkotipihoja. Tuloksista selvisi, että lapset viihtyvät erityisen hyvin sade- ja sulamisvesien, hiekan, mullan ja kuolleiden kasvinosien, kuten keppien ja käpyjen parissa, ja että pihalla olevat isot kivet, kalliot ja puu- tai pensasryhmät houkuttelivat lapsia rakentamaan omaehtoiset leikkinsä niiden lähelle. Pihan rinnemäiset muodot ja vaihtelevat pohjamateriaalit innostivat lapsia erilaisiin mielikuvituksellisiin leikkeihin säästä ja vuodenajasta riippumatta. Suunnittelutyössä nämä aspektit olisi hyvä ottaa huomioon pihan turvallisuutta vaarantamatta. Suunnittelukohteiden tonteilla pitäisi pyrkiä säilyttämään vanhaa, olemassa olevaa kasvillisuutta ja mikrobirikasta maaperää mahdollisimman kattavasti, sillä tällainen toimintaympäristö tarjoaa enemmän lasten vastustuskyky vahvistavia ominaisuuksia kuin kumirouheinen tai asfalttipintainen leikkipiha.
Työn tilaajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu ja se toteutettiin osana rakennetun ympäristön hortonomin koulutusohjelmaa.
Avainsanat: Luontokosketus, luontoelementit, suunnittelutyö, päiväkotipiha The aim of this qualitative study was to find out what kinds of nature elements in the kindergarten yard area inspire children to increase their contact with nature. The background of the study dealt with the published research results related to Finnish kindergarten-aged children who receive too little exposure to microbes that strengthen their immune defense system in their everyday lives. This study found out the factors that attract children to play voluntarily with natural elements in kindergarten yards. The results of this study can be used as a tool for the design work in renovations of those sites.
The research data was obtained by conducting themed interviews in March 2023, and during the same time period, municipal kindergarten yards in Kirkkonummi were observed. The results revealed that the children have a particularly good time playing with rainwater and meltwater, sand, soil and dead plant parts, such as sticks and cones, and that large stones, rocks and groups of trees or bushes in the yard attracted the children to build their own independent play near them. The sloped shapes of the yard and varying base materials inspired the children to various imaginative games regardless of the weather and season. In the design work of these play sites/kindergarten yards, it would be a good idea to take these aspects into account without jeopardizing the safety of the yard. On these sites, efforts should be made to preserve old, existing vegetation and microbe-rich soil as much as possible, because such an operating environment offers more properties that strengthen children's resistance compared to a playground with a rubber or asphalt surface.
The study was commissioned by Häme University of Applied Sciences, and it was carried out as part of the Degree Programme in Landscape Design, Construction and Management.
Keywords: Contact with nature, elements of nature, design work, kindergarten yard
Tutkimuksen tiedonkeräysmetodina käytetyt teemahaastattelut toteutettiin maaliskuussa 2023 ja haastatteluiden yhteydessä havainnoitiin kirkkonummelaisia kunnallisia päiväkotipihoja. Tuloksista selvisi, että lapset viihtyvät erityisen hyvin sade- ja sulamisvesien, hiekan, mullan ja kuolleiden kasvinosien, kuten keppien ja käpyjen parissa, ja että pihalla olevat isot kivet, kalliot ja puu- tai pensasryhmät houkuttelivat lapsia rakentamaan omaehtoiset leikkinsä niiden lähelle. Pihan rinnemäiset muodot ja vaihtelevat pohjamateriaalit innostivat lapsia erilaisiin mielikuvituksellisiin leikkeihin säästä ja vuodenajasta riippumatta. Suunnittelutyössä nämä aspektit olisi hyvä ottaa huomioon pihan turvallisuutta vaarantamatta. Suunnittelukohteiden tonteilla pitäisi pyrkiä säilyttämään vanhaa, olemassa olevaa kasvillisuutta ja mikrobirikasta maaperää mahdollisimman kattavasti, sillä tällainen toimintaympäristö tarjoaa enemmän lasten vastustuskyky vahvistavia ominaisuuksia kuin kumirouheinen tai asfalttipintainen leikkipiha.
Työn tilaajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu ja se toteutettiin osana rakennetun ympäristön hortonomin koulutusohjelmaa.
Avainsanat: Luontokosketus, luontoelementit, suunnittelutyö, päiväkotipiha
The research data was obtained by conducting themed interviews in March 2023, and during the same time period, municipal kindergarten yards in Kirkkonummi were observed. The results revealed that the children have a particularly good time playing with rainwater and meltwater, sand, soil and dead plant parts, such as sticks and cones, and that large stones, rocks and groups of trees or bushes in the yard attracted the children to build their own independent play near them. The sloped shapes of the yard and varying base materials inspired the children to various imaginative games regardless of the weather and season. In the design work of these play sites/kindergarten yards, it would be a good idea to take these aspects into account without jeopardizing the safety of the yard. On these sites, efforts should be made to preserve old, existing vegetation and microbe-rich soil as much as possible, because such an operating environment offers more properties that strengthen children's resistance compared to a playground with a rubber or asphalt surface.
The study was commissioned by Häme University of Applied Sciences, and it was carried out as part of the Degree Programme in Landscape Design, Construction and Management.
Keywords: Contact with nature, elements of nature, design work, kindergarten yard