Pelistudion projektityöskentelymallin kehittäminen etätyönä
Weckman, Mari (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514351
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, kuinka pelituotannon asiakasprojektia voidaan toteuttaa etätyöskentelymallia hyödyntäen. Työn tavoitteena oli kehittää opiskelijoille kirjallinen ohje, miten etätyöskentely pelituotannon asiakasprojektissa käytännössä toimii. Lisäksi ketterää etäprojektityöskentelymallia voivat hyödyntää myös ulkopuoliset tahot.
Opinnäytetyön alussa esitellään asiakasprojektin elinkaarta. Työssä käsitellään asiakasprojektin aloittaminen, suunnittelun eri vaiheet ja työn laatimisen tavat ja lopetus. Työssä perehdytään myös työskentelyn malliin perustuviin käytännön haasteisiin ja ongelmiin.
Työn keskeinen havainto oli, että asiakasprojektin toimintamallit vaativat muutoksia. Tärkein muutostarve oli taata tiedonkulku ryhmien välillä. Kehitystarpeiden tunnistamisen lisäksi tarkoituksena oli korostaa niitä ominaisuuksia, jotka sellaisenaan toimivat jo hyvin ja edistävät projektityöskentelyä. Tältä osin pyrittiin auttamaan lukijaa tunnistamaan ne toimivat etätyöskentelyn osa-alueet, joita on mahdollista hyödyntää tulevissa projekteissa.
Opinnäytetyön alussa esitellään asiakasprojektin elinkaarta. Työssä käsitellään asiakasprojektin aloittaminen, suunnittelun eri vaiheet ja työn laatimisen tavat ja lopetus. Työssä perehdytään myös työskentelyn malliin perustuviin käytännön haasteisiin ja ongelmiin.
Työn keskeinen havainto oli, että asiakasprojektin toimintamallit vaativat muutoksia. Tärkein muutostarve oli taata tiedonkulku ryhmien välillä. Kehitystarpeiden tunnistamisen lisäksi tarkoituksena oli korostaa niitä ominaisuuksia, jotka sellaisenaan toimivat jo hyvin ja edistävät projektityöskentelyä. Tältä osin pyrittiin auttamaan lukijaa tunnistamaan ne toimivat etätyöskentelyn osa-alueet, joita on mahdollista hyödyntää tulevissa projekteissa.