Perhepäivähoidon laadun rakenne- ja prosessitekijät : laadun tekijöiden mukaan jaoteltu perhepäivähoidon virtuaalinen materiaalipankki
Mäkelä, Sara (2023)
Mäkelä, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614519
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarpeen alkukartoituksessa erään suomalaisen kaupungin perhepäivähoitajilta ja yksityisiltä perhepäivähoitajilta nousi tarve ammatillisen materiaalin keskittämiselle. Toivottiin virtuaalista materiaalipankkia, jossa on yhteen osoitteeseen kerätty mahdollisimman kattavasti perhepäivähoidon kannalta oleellisia materiaaleja. Opinnäytteen tarkoituksena oli kartoittaa miten perhepäivähoitajat toteuttavat varhaiskasvatussuunnitelmaan perustuvaa perhepäivähoidon suunnittelua ja pedagogiikan näkyväksi tekemistä. Opinnäytteen tavoitteena on vahvistaa perhepäivähoidon laatua konkreettisella toiminnan suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen apuvälineellä. Opinnäytteen toimintatutkimuksellisena tuotoksena luotiin perhepäivähoidon virtuaalinen materiaalipankki.
Aineisto kerättiin kahdessa perhepäivähoitajille järjestetyssä Learning Café iltamassa, joihin osallistui yhteensä 7 perhepäivähoitajaa. Aineistoksi muodostui 104 Post-it muistilappua. Aineiston analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällön analyysi ja sen tuloksena muodostui perhepäivähoidon laadun rakenne- ja prosessitekijät. Perhepäivähoidon laatu muodostuu laadun rakennetekijöistä: työtä ohjaavista asiakirjoista sekä perhepäivähoitajan kodin /naapuruston tarjoamasta toiminta- ja oppimisympäristöstä sekä ammatillisuuden kehittämisestä. Perhepäivähoidon laadun prosessitekijöiksi muodostui kuusi osa-aluetta: vuorovaikutus lasten kanssa, pedagoginen havainnointi, dokumentointi ja reagointi, kokopäiväpedagogiikka, suunnittelu, arviointi ja kehittäminen, verkostotyö sekä vuorovaikutus huoltajien kanssa.
Virtuaalisen materiaalipankin rakenne ja sisältö on opinnäytteen perhepäivähoitajien kanssa luodun aineiston ja opinnäytettä varten kerätyn tutkimus- ja teoriatiedon pohjalta luodun synteesin, perhepäivähoidon laadun rakenne- ja prosessitekijöiden mukaan jaoteltu. Opinnäytteen tekijä päivittää materiaalipankkia. Virtuaaliseksi alustaksi valikoitui padlet: https://padlet.com/zaramakela/perhepaivahoidon_materiaalipankki. Opinnäytteen yhteyteen liitetty materiaalipankki on julkisesti saatavilla myös muiden suomalaisten perhepäivähoitajien käyttöön. Toisena opinnäytteen tavoitteena onkin tehdä näkyväksi perhepäivähoitajan ammattia osana suomalaista varhaiskasvatusta.
Aineisto kerättiin kahdessa perhepäivähoitajille järjestetyssä Learning Café iltamassa, joihin osallistui yhteensä 7 perhepäivähoitajaa. Aineistoksi muodostui 104 Post-it muistilappua. Aineiston analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällön analyysi ja sen tuloksena muodostui perhepäivähoidon laadun rakenne- ja prosessitekijät. Perhepäivähoidon laatu muodostuu laadun rakennetekijöistä: työtä ohjaavista asiakirjoista sekä perhepäivähoitajan kodin /naapuruston tarjoamasta toiminta- ja oppimisympäristöstä sekä ammatillisuuden kehittämisestä. Perhepäivähoidon laadun prosessitekijöiksi muodostui kuusi osa-aluetta: vuorovaikutus lasten kanssa, pedagoginen havainnointi, dokumentointi ja reagointi, kokopäiväpedagogiikka, suunnittelu, arviointi ja kehittäminen, verkostotyö sekä vuorovaikutus huoltajien kanssa.
Virtuaalisen materiaalipankin rakenne ja sisältö on opinnäytteen perhepäivähoitajien kanssa luodun aineiston ja opinnäytettä varten kerätyn tutkimus- ja teoriatiedon pohjalta luodun synteesin, perhepäivähoidon laadun rakenne- ja prosessitekijöiden mukaan jaoteltu. Opinnäytteen tekijä päivittää materiaalipankkia. Virtuaaliseksi alustaksi valikoitui padlet: https://padlet.com/zaramakela/perhepaivahoidon_materiaalipankki. Opinnäytteen yhteyteen liitetty materiaalipankki on julkisesti saatavilla myös muiden suomalaisten perhepäivähoitajien käyttöön. Toisena opinnäytteen tavoitteena onkin tehdä näkyväksi perhepäivähoitajan ammattia osana suomalaista varhaiskasvatusta.