Risteyssiltojen kloridirasitettujen betonipilareiden vaurioituminen ja suojausmenetelmät
Männistö, Leevi (2023)
Männistö, Leevi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614619
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadittu Väylävirastolle antamaan tarkempaa tietoa kloridikorroosiosta sekä antamaan kehittämisehdotuksia risteyssiltojen pilareiden suojaamiseen liittyen. Opinnäytetyössä perehdytään siltapilareiden kloridirasituksiin ja käsitellään sen vaikutuksia, lähteitä ja niistä aiheutuvien vaurioiden ennaltaehkäisyä. Työssä käsitellään myös erilaisia liukkaudentorjuntakemikaaleja ja niiden vaikutuksia teräsbetonirakenteisiin vaihtoehtoja kartoittaen.
Keväällä 2023 toteutettiin Uudenmaan ELY:n alueella siltojen kloridirasitettujen tukirakenteiden tutkimus osana opinnäytetyötä. Kenttätutkimuksesta saatiin lisätietoa tiesuolan aiheuttamasta kloridikorroosiosta pilarirakenteissa ja tutkittua dataa suolasumun todellisesta vaikutusalasta. Erikoistarkastuksissa porattiin jauhenäytteitä seitsemästä eri sillasta sekä laadittiin silmämääräinen vauriotarkastelu, Tässä työssä on raportoituna havainnot tarkastuskäynneiltä sekä näyteanalyysit ja laboratoriotulokset poratuista jauhenäytteistä.
Kenttätutkimuksen tulokset viittaavat suolasumun selvään vaikutukseen suunnitteluohjeen kuuden metrin oletusarvoa kauempana. Siltapilareiden käsittelemättömyys, etäisyys viereisen tiealueen reunaan sekä rakennetekniset ominaisuudet näkyvät betonin kloridipitoisuuksissa vaihtelevasti. Osassa kohteista kloridirasitukset ovat erittäin kriittisellä tasolla ja osassa kohteista kehittyvässä vaiheessa. Tulokset viittaavat suojaustoimenpiteiden tarpeisiin pilareiden kestävyyden kannalta.
Kloridirasituksista aiheutuvat vauriot ovat yleisesti ottaen merkittäviä pilarirakenteiden säilyvyyden kannalta, jolloin kloridirasitusten ennaltaehkäisymenetelmät ja pilarirakenteiden suojaus korostuu olennaiseksi ratkaisuksi pitää kloridirasitukset kohtuullisella tasolla. Nykyisillä suunnitteluohjeilla pilareita tulee suojata suoloilta, mutta suojauksen ylläpitoon ja laatuun tarvitaan kehitystyötä. Koska suolasumu vaikuttaa Väyläviraston suunnitteluohjeen oletusarvoa kauempana, suojaustoimenpiteitä ja suunnitteluohjeita näihin liittyen olisi hyvä kehittää vaurioiden ehkäisemiseksi. Tätä kautta saadaan myös kavennettua korjauskustannuksia.
Keväällä 2023 toteutettiin Uudenmaan ELY:n alueella siltojen kloridirasitettujen tukirakenteiden tutkimus osana opinnäytetyötä. Kenttätutkimuksesta saatiin lisätietoa tiesuolan aiheuttamasta kloridikorroosiosta pilarirakenteissa ja tutkittua dataa suolasumun todellisesta vaikutusalasta. Erikoistarkastuksissa porattiin jauhenäytteitä seitsemästä eri sillasta sekä laadittiin silmämääräinen vauriotarkastelu, Tässä työssä on raportoituna havainnot tarkastuskäynneiltä sekä näyteanalyysit ja laboratoriotulokset poratuista jauhenäytteistä.
Kenttätutkimuksen tulokset viittaavat suolasumun selvään vaikutukseen suunnitteluohjeen kuuden metrin oletusarvoa kauempana. Siltapilareiden käsittelemättömyys, etäisyys viereisen tiealueen reunaan sekä rakennetekniset ominaisuudet näkyvät betonin kloridipitoisuuksissa vaihtelevasti. Osassa kohteista kloridirasitukset ovat erittäin kriittisellä tasolla ja osassa kohteista kehittyvässä vaiheessa. Tulokset viittaavat suojaustoimenpiteiden tarpeisiin pilareiden kestävyyden kannalta.
Kloridirasituksista aiheutuvat vauriot ovat yleisesti ottaen merkittäviä pilarirakenteiden säilyvyyden kannalta, jolloin kloridirasitusten ennaltaehkäisymenetelmät ja pilarirakenteiden suojaus korostuu olennaiseksi ratkaisuksi pitää kloridirasitukset kohtuullisella tasolla. Nykyisillä suunnitteluohjeilla pilareita tulee suojata suoloilta, mutta suojauksen ylläpitoon ja laatuun tarvitaan kehitystyötä. Koska suolasumu vaikuttaa Väyläviraston suunnitteluohjeen oletusarvoa kauempana, suojaustoimenpiteitä ja suunnitteluohjeita näihin liittyen olisi hyvä kehittää vaurioiden ehkäisemiseksi. Tätä kautta saadaan myös kavennettua korjauskustannuksia.