Challenges of O2C quality management in SSC environment.
Tammenoksa, Rami (2023)
Tammenoksa, Rami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jaetussa palvelukeskuksessa (Shared Service Center, SSC) tapahtuvien ulkoistettujen tukitoimintojen ja työtehtävien laadunvalvontaan seurantaan ja kehittämiseen liittyviä haasteita. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millä perusteilla laadunvalvonnassa käytettyihin kriteereihin päädyttiin, kuinka niitä valvottiin ja kuinka hyvin työntekijät olivat tietoisia siitä, mitä heiltä vaaditaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kuinka paljon kyseisissä mittareissa oli vielä parannettavaa.
Tärkein kysymys oli avainsuoritusmittareiden (Key Performance Indicator, KPI) sekä avaintulosmittareiden (Key Result Indicator, KRI) merkitys työntekijöiden työn kannalta. Tutkimuksessa tarkastellut mittarit ovat yritysmaailmassa yleisesti käytettyjä, mutta niiden soveltaminen ei ole aina ongelmatonta ja ne voivat luoda vääristyneitä kannustimia työntekijöille. Pahimmillaan epäsopiat mittarit voivat olla jopa haitallisia yrityksen liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin ulkoistamisyrityksen ja tämän liiketoimintakumppanin keskenään sopimassa palvelutasosopimuksessa (Service Level Agreement, SLA) sovitut avainsuoritus- ja avaintulosmittarit sopivat työntekijöiden tehtäviin ja luovat kannusteita oikeanlaiseen toimintaan. Kyseisten työntekijöiden tehtäviin kuuluivat perintä sekä muut Order to Cash -toiminnot. Opinnäytetyössä verrattiin myös avainsuoritusmittareiden sekä palvelutasosopimuksen teoriaa siihen, miten niitä oltiin käytännössä sovellettu ulkoistamisyrityksessä. Tutkimus oltiin rajattu yhteen ulkoistamisyrityksen Order to Cash -osaston toimintaan.
Tutkimuksessa havaittiin puutteita ja ongelmia Order to Cash –osaston toiminnassa, joiden pohjalta tehtiin joukko parannusehdotuksia tämän tehostamiseksi. Opinnäytetyön hyötyjinä ovat siis ulkoistamisyritys ja heidän yhteistyökumppaninsa.
Tärkein kysymys oli avainsuoritusmittareiden (Key Performance Indicator, KPI) sekä avaintulosmittareiden (Key Result Indicator, KRI) merkitys työntekijöiden työn kannalta. Tutkimuksessa tarkastellut mittarit ovat yritysmaailmassa yleisesti käytettyjä, mutta niiden soveltaminen ei ole aina ongelmatonta ja ne voivat luoda vääristyneitä kannustimia työntekijöille. Pahimmillaan epäsopiat mittarit voivat olla jopa haitallisia yrityksen liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin ulkoistamisyrityksen ja tämän liiketoimintakumppanin keskenään sopimassa palvelutasosopimuksessa (Service Level Agreement, SLA) sovitut avainsuoritus- ja avaintulosmittarit sopivat työntekijöiden tehtäviin ja luovat kannusteita oikeanlaiseen toimintaan. Kyseisten työntekijöiden tehtäviin kuuluivat perintä sekä muut Order to Cash -toiminnot. Opinnäytetyössä verrattiin myös avainsuoritusmittareiden sekä palvelutasosopimuksen teoriaa siihen, miten niitä oltiin käytännössä sovellettu ulkoistamisyrityksessä. Tutkimus oltiin rajattu yhteen ulkoistamisyrityksen Order to Cash -osaston toimintaan.
Tutkimuksessa havaittiin puutteita ja ongelmia Order to Cash –osaston toiminnassa, joiden pohjalta tehtiin joukko parannusehdotuksia tämän tehostamiseksi. Opinnäytetyön hyötyjinä ovat siis ulkoistamisyritys ja heidän yhteistyökumppaninsa.