Näytä suppeat kuvailutiedot

Musiikkialan suuryritysten suoriutuminen COVID-19 kriisissä: Vertailu Live Nation Entertainment Inc:n, Sirius XM Holdingin, Sonos Inc:n ja Spotifyn osalta vuosina 2018–2021

Rosenius, Roope (2023)

dc.contributor.authorRosenius, Roope
dc.date.accessioned2023-05-26T16:23:54Z
dc.date.available2023-05-26T16:23:54Z
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/799702
dc.description.abstractTässä opinnäytetyössä tutkittiin, onko valittujen musiikkialan suuryritysten suoriutuminen muuttunut Covid-19 kriisin aikana. Kysymyksen selvittämiseksi yrityksiä ja niiden osakkeita tutkittiin niiden eri tunnuslukujen, kuten osakekohtaisen tuloksen, tuottojen sekä liikevaihdon ja -voiton avulla. Sen lisäksi kohdeyritysten suoriutumista verrattiin myös sen pörssin indeksiin, jossa ne ovat noteerattu. Tutkimuksen aineisto kerättiin luotettavilta ja puolueettomilta finanssialan palveluja tarjoavilta sivuilta, kuten Yahoo Financesta ja Morningstarista. Sen jälkeen data vietiin Microsoft Officen Exceliin, jossa niitä käsiteltiin haluttuun muotoon ja tehtiin erilaisia visuaalisia taulukoita sekä graafeja. Tutkimuksen kohdeyrityksinä ovat neljä erilaista pörssissä noteerattua musiikkialan suuryritystä: Live Nation Entertainment Inc., Sirius XM Holdings, Sonos Inc. ja Spotify. Tutkimuksen aikaväliksi valittiin 1.1.2018-31.12.2021, eli käytännössä kaksi vuotta ennen Covid-19-virusta ja kaksi vuotta sen alettua. Näin ollen saatiin tietoa, miten kohdeyritykset ovat virukseen reagoineet. Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyritykset kärsivät Covid-19-viruksen tuomista rajoituksista, mutta sen vaikutukset jäivät lopulta melko lyhytaikaisiksi. Suurimmat pudotukset tunnuslukujen perusteella kärsi tapahtumajärjestäjä Live Nation Entertainment. Yleisesti ottaen musiikkiala on kärsinyt koronaviruksen vaikutuksista erityisesti live-tapahtumien peruuntumisen vuoksi. Kuitenkin pandemian myötä myös muutokset kuluttajien käyttäytymisessä, kuten lisääntynyt kysyntä suoratoisto- ja digitaalisten palveluiden osalta ovat tarjonneet mahdollisuuksia kasvulle ja tulonlähteiden monipuolistamiselle. Kokonaisuudessaan tutkimus antaa viitteitä siitä, että musiikkiala on dynaaminen ja muuntautumiskykyinen, eikä yritysten menestys riipu pelkästään markkinoiden yleisestä kehityksestä vaan myös niiden omasta kyvystä innovoida ja vastata kuluttajien tarpeisiin.-
dc.language.isofin-
dc.rightsCC BY 4.0-
dc.titleMusiikkialan suuryritysten suoriutuminen COVID-19 kriisissä: Vertailu Live Nation Entertainment Inc:n, Sirius XM Holdingin, Sonos Inc:n ja Spotifyn osalta vuosina 2018–2021-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2023052614811-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysoosakkeet-
dc.subject.ysoyritykset-
dc.subject.ysosijoitukset (talous)-
dc.subject.ysotunnusluvut-
dc.subject.ysomusiikki-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p11398|http://www.yso.fi/onto/yso/p3128|http://www.yso.fi/onto/yso/p4319|http://www.yso.fi/onto/yso/p12456|http://www.yso.fi/onto/yso/p4629|http://www.yso.fi/onto/yso/p7186|http://www.yso.fi/onto/yso/p11924|http://www.yso.fi/onto/yso/p18430|http://www.yso.fi/onto/yso/p1808|http://www.yso.fi/onto/yso/p9476fi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot