Urheilijan henkilöbrändin hyödyntäminen sosiaalisessa mediassa yrityksen brändiä rakentaessa
Rautiainen, Iris-Sofia (2023)
Rautiainen, Iris-Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614885
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, miten yritys voi hyödyntää urheilijan henkilöbrändiä oman brändinsä rakentamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena on ymmärtää, millainen vaikutus henkilöbrändillä on yrityksen oman brändin rakentamisessa, ja miksi se on niin käytetty markkinoinnin keino. Erityisesti keskitytään siihen, miten ja miksi juuri ammattiurheilijoiden henkilöbrändejä hyödynnetään yritysten markkinoinnissa ja brändin rakentamisessa.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että henkilöbrändien hyödyntäminen on niin kannattava ja toimiva markkinoinnin keino. Erityisesti keskitytään siihen, mitkä tekijät rakentavat ammattiurheilijan henkilöbrändistä sellaisen, että yritykset haluavat hyödyntää sitä omassa markkinoinnissaan ja siten myös brändinsä rakentamisessa. Opinnäytetyössä haluttiin myös keskittyä sosiaalisen median vaikutukseen brändin sekä henkilöbrändin rakentamisessa.
Opinnäytetyö rakentui teoriaosuuden sekä haastattelututkimuksen pohjalle. Teoreettinen viitekehys aiheesta rakennettiin opinnäytetyön alkuun ja lopussa kuvattiin haastattelututkimuksen avulla myös kuluttajien näkökulma tutkittavaan aiheeseen. Haastattelututkimus rakennettiin kuuden 20-55 vuotiaan kuluttajan avulla.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin yhteneviä teoriaosuudessa esiinnousseiden pointtien sekä tekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä tammikuu – toukokuu 2023.
Opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että henkilöbrändien hyödyntäminen on niin kannattava ja toimiva markkinoinnin keino. Erityisesti keskitytään siihen, mitkä tekijät rakentavat ammattiurheilijan henkilöbrändistä sellaisen, että yritykset haluavat hyödyntää sitä omassa markkinoinnissaan ja siten myös brändinsä rakentamisessa. Opinnäytetyössä haluttiin myös keskittyä sosiaalisen median vaikutukseen brändin sekä henkilöbrändin rakentamisessa.
Opinnäytetyö rakentui teoriaosuuden sekä haastattelututkimuksen pohjalle. Teoreettinen viitekehys aiheesta rakennettiin opinnäytetyön alkuun ja lopussa kuvattiin haastattelututkimuksen avulla myös kuluttajien näkökulma tutkittavaan aiheeseen. Haastattelututkimus rakennettiin kuuden 20-55 vuotiaan kuluttajan avulla.
Tutkimuksen tulokset olivat hyvin yhteneviä teoriaosuudessa esiinnousseiden pointtien sekä tekijöiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä tammikuu – toukokuu 2023.