Sosiaalisen median strategia 8-Bit Brewing:lle
Malinen, Outi (2023)
Malinen, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714920
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantoja espoolaiselle pienpanimolle 8- Bit Brewing:lle. Työn tarkoituksena oli luoda selkeä, tavoitteellinen ja mitattavissa oleva sosiaalisen median strategia yrityksen käyttöön. Sosiaalisen median kanaviksi valittiin yritykselle orgaanista näkyvyyttä ajatellen hyödyllisimmät alustat ja työn ulkopuolelle jätettiin maksettu mainonta. Opinnäytetyön toinen luku esittelee markkinointia sosiaalisessa mediassa, joka on kehittynyt yhdeksi tehokkaimmista digitaalisen markkinoinnin välineistä. Markkinoinnin kilpailukeinoja tarkastellaan työssä 4P-, 7P- ja CREF-mallien avulla. Markkinointistrategian rakennemallina on esitelty PR Smithin SOSTAC-mallia, joka muodostuu kuudesta osa-alueesta: tilanneanalyysi, tavoitteet, toimintasuunnitelma, taktiikka ja kontrollointi. Tilanneanalyysissa hyödynnettiin SWOT-analyysia. Tavoitteiden asettamisen kehyksenä esiteltiin 5S-konsepti ja tavoitteiden määrittelemisen tukena S.M.A.R.T.-malli. Sosiaalisen median markkinoinnin hyödyt on esitelty kuudesta näkökulmasta: brändin kehitys, kommunikaatio, vaikutus myyntiin ja konversioon, hakukonenäkyvyys, kumppanuuksien rakentaminen, sekä kilpailijoiden ja alan trendien seuraaminen. Sosiaalisen median markkinoinnin trendejä ovat tällä hetkellä vuonna 2023 aito, silottelematon ja ”kotitekoinen” sisältö, lyhyet videot sekä vaikuttajamarkkinointi. Sisällöistä nousi erityisen suosituksi opettavaiset ja viihdyttävät videot.
Sosiaalisen median markkinoinnin haasteita käsiteltiin työssä sosiaalisen median alustojen jatkuvan muutoksen, tietosuojasäädösten, hyperpolarisoituneen maailman ja orgaanisen näkyvyyden heikkenemisen kautta. Suomen alkoholin markkinointiin liittyvä lainsäädäntö tuo markkinointiin lisää haastetta, vaikka 22 ja alle tilavuusprosenttisten alkoholijuomien kohdalla laki on sallivampi. Työn kolmas luku esittelee sosiaalisen median alustoja, joita on käytetty sosiaalisen median strategiassa. Kanaviksi valittiin Facebook, Instagram, TikTok, Untappd ja Twitch. Työn neljäs osa esittelee sosiaalisen median markkinointistrategian 8-Bit Brewing:lle, jonka runkona käytettiin SOSTAC-mallia. Jotta sosiaalisen median strategiaan on saatu kohde yrityksen sisäistä, sekä tärkeää alakohtaista, tietoa, strategiaa varten on haastateltu 8-Bit Brewing:n toimitusjohtajaa, sekä kilpailevan yrityksen Maku Brewing:n kaupallista johtajaa. Strategian lisäksi työn liitteistä löytyy sosiaalisen median markkinoinnin sisältökalenteri 90 päiväksi, sekä kilpailija-analyysin tukena käytetyt tiedot kilpailevien yritysten sosiaalisen median kanavista.
Sosiaalisen median markkinoinnin haasteita käsiteltiin työssä sosiaalisen median alustojen jatkuvan muutoksen, tietosuojasäädösten, hyperpolarisoituneen maailman ja orgaanisen näkyvyyden heikkenemisen kautta. Suomen alkoholin markkinointiin liittyvä lainsäädäntö tuo markkinointiin lisää haastetta, vaikka 22 ja alle tilavuusprosenttisten alkoholijuomien kohdalla laki on sallivampi. Työn kolmas luku esittelee sosiaalisen median alustoja, joita on käytetty sosiaalisen median strategiassa. Kanaviksi valittiin Facebook, Instagram, TikTok, Untappd ja Twitch. Työn neljäs osa esittelee sosiaalisen median markkinointistrategian 8-Bit Brewing:lle, jonka runkona käytettiin SOSTAC-mallia. Jotta sosiaalisen median strategiaan on saatu kohde yrityksen sisäistä, sekä tärkeää alakohtaista, tietoa, strategiaa varten on haastateltu 8-Bit Brewing:n toimitusjohtajaa, sekä kilpailevan yrityksen Maku Brewing:n kaupallista johtajaa. Strategian lisäksi työn liitteistä löytyy sosiaalisen median markkinoinnin sisältökalenteri 90 päiväksi, sekä kilpailija-analyysin tukena käytetyt tiedot kilpailevien yritysten sosiaalisen median kanavista.
