Amazon QnABotin käyttöönotto ja käyttäjätestaus kahdella eri keskustelutyylillä toteutettuna
Kumila, Kristiina (2023)
Kumila, Kristiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ottaa käyttöön kaksi toisistaan keskustelutyyleiltään ja rakenteiltaan eroavaa chatbottia, kerätä tietoa QnABotin käyttöönotosta, kasvattaa opinnäytetyön tekijän tietotaitoa AWS:n palveluista ja tutkia robotin keskustelutyylin vaikutusta käyttäjäkokemukseen.
Opinnäytetyö sisältää kuvauksen bottien teknisestä käyttöönotosta, sisällön suunnittelusta ja julkaisusta. Chatbotteja testattiin käyttäjillä, ja testauksesta kerättiin palautetta kyselyllä. Kyselyn tuloksia on tulkittu opinnäytetyön lopuksi. Projektin tuloksena syntyneet chatbotit ovat tyyliltään opettavaisia, ja ne käsittelevät koneoppimista. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona korkeakoulujen yhteistyöhanke AI Forumille.
Teoriaosuudessa käsitellään chatbotteja yleisesti, tutkitaan opettavaisia botteja ja perehdytään QnABotin komponentteihin ja käyttötapoihin. Opinnäytetyössä kuvataan bottien käyttöönotto vaiheittain. Käyttöönotto ja julkaisu tapahtuivat AWS:n ohjeiden mukaisesti Cloudformation-pohjatiedostoja hyödyntäen.
Keskustelun dialogi suunniteltiin valittuun aihepiiriin sopivaksi. Toinen chatboteista sisälsi yhden käyttäjäpolun. Botissa ei ollut juurikaan vuorovaikutusta, sen dialogi oli asiallista eikä tekstivastauksia ollut tyylitelty. Toinen boteista sisälsi useita käyttäjäpolkuja, ja sen tekstiä oli tyylitelty erilaisin painotuksin ja emojein. Kysymykset lisättiin QnABotin julkaisemassa suunnitteluliittymässä. Botteja tyyliteltiin ja ne julkaistiin julkisiin web-osoitteisiin.
Käyttäjät testasivat chatbotteja jakamistani linkeistä. Testauksen jälkeen käyttäjiä pyydettiin täyttämään Webropolilla luotu kysely. Kysely sisälsi paljon avoimia kysymyksiä, joista pyrittiin koostamaan yhteenvetoja. Kyselyn tuloksia analysoidaan opinnäytetyön lopuksi. Kysely oli onnistunut, sillä käyttäjät tunnistivat bottien eroavaisuudet ja pystyivät tulkitsemaan niitä vastauksissaan.
Opinnäytetyö sisältää kuvauksen bottien teknisestä käyttöönotosta, sisällön suunnittelusta ja julkaisusta. Chatbotteja testattiin käyttäjillä, ja testauksesta kerättiin palautetta kyselyllä. Kyselyn tuloksia on tulkittu opinnäytetyön lopuksi. Projektin tuloksena syntyneet chatbotit ovat tyyliltään opettavaisia, ja ne käsittelevät koneoppimista. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona korkeakoulujen yhteistyöhanke AI Forumille.
Teoriaosuudessa käsitellään chatbotteja yleisesti, tutkitaan opettavaisia botteja ja perehdytään QnABotin komponentteihin ja käyttötapoihin. Opinnäytetyössä kuvataan bottien käyttöönotto vaiheittain. Käyttöönotto ja julkaisu tapahtuivat AWS:n ohjeiden mukaisesti Cloudformation-pohjatiedostoja hyödyntäen.
Keskustelun dialogi suunniteltiin valittuun aihepiiriin sopivaksi. Toinen chatboteista sisälsi yhden käyttäjäpolun. Botissa ei ollut juurikaan vuorovaikutusta, sen dialogi oli asiallista eikä tekstivastauksia ollut tyylitelty. Toinen boteista sisälsi useita käyttäjäpolkuja, ja sen tekstiä oli tyylitelty erilaisin painotuksin ja emojein. Kysymykset lisättiin QnABotin julkaisemassa suunnitteluliittymässä. Botteja tyyliteltiin ja ne julkaistiin julkisiin web-osoitteisiin.
Käyttäjät testasivat chatbotteja jakamistani linkeistä. Testauksen jälkeen käyttäjiä pyydettiin täyttämään Webropolilla luotu kysely. Kysely sisälsi paljon avoimia kysymyksiä, joista pyrittiin koostamaan yhteenvetoja. Kyselyn tuloksia analysoidaan opinnäytetyön lopuksi. Kysely oli onnistunut, sillä käyttäjät tunnistivat bottien eroavaisuudet ja pystyivät tulkitsemaan niitä vastauksissaan.