Perehdytysopas lastensuojelulaitokseen
Rautio, Olli; Remes, Mika (2023)
Rautio, Olli
Remes, Mika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on perehdytysopas lastensuojelulaitokseen, ja se toteutettiin toiminnallisena työnä sijaishuollon erityistason lastensuojeluyksikköön.
Perehdytysoppaasta tehtiin niin perinteinen paperinen versio, kuin myös digitaalinen. Paperinen versio löytyy lastensuojelulaitoksen yksikön pöydältä, josta sitä on helppo ikään kuin ohimennen selailla. Digitaalinen versio löytyy yrityksen intrasta, jonka sisällysluettelo on hyperlinkein varustettu, jolloin käytettävyys on helpompaa ja sujuvampaa, sekä tiedon hakeminen nopeampaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata tarpeeseen. Tilaajayrityksellä oli paljon perehdyttämiseen liittyvää materiaalia itsellään, mutta paljon myös niin sanottua hiljaista tietoa, jota ei ollut painettu mihinkään. Perehdyttämiseen liittyvä materiaali oli myös pirstaloitunut ja sitä oli vaikea löytää. Perehdytysoppaan ei ole tarkoitus sisältää kaikkea mahdollista tietoa arjessa operointiin, vaan antaa myös ohjeita, että mistä tietoa voi lähteä etsimään. Oppaassa pyritään antamaan kokonaiskuva ja avaimet kyseisessä toimintaympäristössä toimimiseen. Perehdytysoppaan on myös tarkoitus olla kokeneemman työntekijän apuna, johon voi aina palata uudestaan.
Perehdytysopasta tehdessä toteutettiin kysely, jonka kysymykset mietittiin yhdessä tilaajayrityksen toiminnanjohtajan kanssa. Kyselyn vastauksia tulkitessa voidaan todeta, että varsinaiseen perehdytykseen kaivataan ja johdonmukaisuutta. Silmiinpistävää on myös se, että varsinaiseen hoito- ja kasvatustyönohjaukseen kaivataan perehdytystä enemmän.
Oppaan sisältöä ja sen lukemisen mielekkyyttä pohdittaessa päädyttiin siihen, että tekstin tulee olla helposti lähestyttävää. Tekstin tulee olla armollista, kun se on mahdollista, mutta myös erittäin selkeää ja jämäkkää, kun tarve sen vaatii. Esimerkiksi lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä käsiteltäessä teksti on melko jämäkkää, kun taas arjen rutiineja käsiteltäessä enemmän kertovaa ja hyväksyvää.
Varsinaisen työn tekeminen osoittautui mielekkääksi ja opettavaiseksi kokemukseksi.
Perehdytysoppaasta tehtiin niin perinteinen paperinen versio, kuin myös digitaalinen. Paperinen versio löytyy lastensuojelulaitoksen yksikön pöydältä, josta sitä on helppo ikään kuin ohimennen selailla. Digitaalinen versio löytyy yrityksen intrasta, jonka sisällysluettelo on hyperlinkein varustettu, jolloin käytettävyys on helpompaa ja sujuvampaa, sekä tiedon hakeminen nopeampaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on vastata tarpeeseen. Tilaajayrityksellä oli paljon perehdyttämiseen liittyvää materiaalia itsellään, mutta paljon myös niin sanottua hiljaista tietoa, jota ei ollut painettu mihinkään. Perehdyttämiseen liittyvä materiaali oli myös pirstaloitunut ja sitä oli vaikea löytää. Perehdytysoppaan ei ole tarkoitus sisältää kaikkea mahdollista tietoa arjessa operointiin, vaan antaa myös ohjeita, että mistä tietoa voi lähteä etsimään. Oppaassa pyritään antamaan kokonaiskuva ja avaimet kyseisessä toimintaympäristössä toimimiseen. Perehdytysoppaan on myös tarkoitus olla kokeneemman työntekijän apuna, johon voi aina palata uudestaan.
Perehdytysopasta tehdessä toteutettiin kysely, jonka kysymykset mietittiin yhdessä tilaajayrityksen toiminnanjohtajan kanssa. Kyselyn vastauksia tulkitessa voidaan todeta, että varsinaiseen perehdytykseen kaivataan ja johdonmukaisuutta. Silmiinpistävää on myös se, että varsinaiseen hoito- ja kasvatustyönohjaukseen kaivataan perehdytystä enemmän.
Oppaan sisältöä ja sen lukemisen mielekkyyttä pohdittaessa päädyttiin siihen, että tekstin tulee olla helposti lähestyttävää. Tekstin tulee olla armollista, kun se on mahdollista, mutta myös erittäin selkeää ja jämäkkää, kun tarve sen vaatii. Esimerkiksi lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä käsiteltäessä teksti on melko jämäkkää, kun taas arjen rutiineja käsiteltäessä enemmän kertovaa ja hyväksyvää.
Varsinaisen työn tekeminen osoittautui mielekkääksi ja opettavaiseksi kokemukseksi.