Johtamisvalmennuksen kehittäminen
Sainio, Minna (2023)
Sainio, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915138
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulutusorganisaation johtamisvalmennusta, joka mahdollistaa johtajuuden kehittymisen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Menestyminen johtajana riippuu siitä, kuinka hyvin henkilö tuntee itsensä ja miten yhteistyö sujuu. Työelämän muutokset ja haasteet edellyttävät johtamisosaamisen lisäksi myös metataitoja, eli inhimillisiä työyhteisötaitoja kuten ajattelu- ja tunnetaitoja, itsetuntemusta, itsensä johtamista, vuorovaikutusta, elinikäistä oppimista ja systeemiajattelua. Rationaalinen ja emotionaalinen näkökulma kulkevat käsi kädessä; toinen antaa ajattelulle tarkkuutta ja toinen rikkautta. Ne edustavat erilaisia osa‐alueita, jotka ainoastaan yhdessä luovat mielen kypsyyden.
Kehittämistavoitteiden pohjalta opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin koskemaan elinikäistä oppimista, oman johtajuuden arviointia ja kehittämistä sekä ihmisten johtamista, jotka nousevat esiin Opetushallituksen tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksista ja arviointikriteereistä. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin poikkitieteellistä katsausta psykososiaalisen kehityksen sekä yksilön oman potentiaalin hyödyntämistä esihenkilötyössä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin seitsemän henkilön teemahaastattelulla. Tulosten perusteella luotiin konsepti, jonka avulla kehitetään esimiesvalmennusta. Haastattelukysymyksissä on hyödynnetty NLP: n loogisia tasoja: lähestymistavan valinta pohjautuu ratkaisukeskeiseen systeemiajatteluun, joka edistää uusien ajattelutapojen ja toimintamallien oivaltamista. Kysymykset etenevät toimintaympäristöstä käyttäytymiseen, osaamiseen ja kykyihin, sekä käsittelevät arvoja, uskomuksia ja identiteettiä, päätyen henkiselle tasolle.
Tutkimusaineiston pohjalta nousi kolme teemaa, jotka olivat työyhteisökäyttäytyminen, johtamisosaamisen ja esimiesvalmennuksen kehittäminen. Kehittämistyön tuloksena kohdeorganisaatiolle suunniteltiin valmennuskonsepti, joka tukee johtajuuden kehittymistä ja syventämistä. Onnistunut johtamisvalmennus sisältää lähtötilanteen selvityksen, oman johtajuuden nykytila-analyysin, tavoitteiden ja kehittämiskohteiden määrittelyn, toimenpiteiden suunnittelun, toteutuksen ja seurannan sekä mentoroinnista ja ohjauksesta sopimisen tukemaan opiskelijan prosessia. Raportti kehittämisehdotuksista löytyy liitteestä 5.
Kehittämistavoitteiden pohjalta opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin koskemaan elinikäistä oppimista, oman johtajuuden arviointia ja kehittämistä sekä ihmisten johtamista, jotka nousevat esiin Opetushallituksen tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksista ja arviointikriteereistä. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin poikkitieteellistä katsausta psykososiaalisen kehityksen sekä yksilön oman potentiaalin hyödyntämistä esihenkilötyössä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin seitsemän henkilön teemahaastattelulla. Tulosten perusteella luotiin konsepti, jonka avulla kehitetään esimiesvalmennusta. Haastattelukysymyksissä on hyödynnetty NLP: n loogisia tasoja: lähestymistavan valinta pohjautuu ratkaisukeskeiseen systeemiajatteluun, joka edistää uusien ajattelutapojen ja toimintamallien oivaltamista. Kysymykset etenevät toimintaympäristöstä käyttäytymiseen, osaamiseen ja kykyihin, sekä käsittelevät arvoja, uskomuksia ja identiteettiä, päätyen henkiselle tasolle.
Tutkimusaineiston pohjalta nousi kolme teemaa, jotka olivat työyhteisökäyttäytyminen, johtamisosaamisen ja esimiesvalmennuksen kehittäminen. Kehittämistyön tuloksena kohdeorganisaatiolle suunniteltiin valmennuskonsepti, joka tukee johtajuuden kehittymistä ja syventämistä. Onnistunut johtamisvalmennus sisältää lähtötilanteen selvityksen, oman johtajuuden nykytila-analyysin, tavoitteiden ja kehittämiskohteiden määrittelyn, toimenpiteiden suunnittelun, toteutuksen ja seurannan sekä mentoroinnista ja ohjauksesta sopimisen tukemaan opiskelijan prosessia. Raportti kehittämisehdotuksista löytyy liitteestä 5.