Substance Designerin hyödyntäminen pelituotannossa
Hirvonen, Eero (2023)
Hirvonen, Eero
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614696
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Adobe Inc.:n Substance Designerin perusteisiin. Substance Designerilla voidaan luoda kaksi- tai kolmeulotteisia tekstuureja ja materiaaleja solupohjaisella käyttöliittymällä. Sovelluksen suurimpia vahvuuksia ovat proseduraalinen luominen, parametrisaatio sekä yhteensopivuus muiden Adoben Inc.:n sovellusten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys Substance Designerin työnkulusta, logiikasta ja mahdollisuuksista, samalla tuottaen useita materiaaleja ja arvioiden niiden laatua ja kustannustehokkuutta suhteessa valmiina ostettaviin materiaaleihin. Lopputuloksena saatiin käyttövalmiita materiaaligeneraattoreita, joiden avulla on helppo muokata materiaaleja käyttäjän tarpeen mukaan esim. Unityn kaltaisella pelimoottorilla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun Ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden Teknologiat -tutkimusryhmä (Futuristic Interactive Technologies Research group). Opinnäytetyössä valmistuneet materiaalit luotiin osaksi monen käyttäjän virtuaaliympäristön 3D-malleja.
Vaikka Substance Designerilla on jyrkkä oppimiskäyrä, sen käyttämisen opetteluun kulunut aika riippuu vahvasti käyttäjän aiemmasta kokemuksesta materiaalien luomisessa muilla sovelluksilla tai muusta kokemuksesta graafisessa suunnittelussa. Yritykselle vaikuttaisi kuitenkin olevan kannattavaa kouluttaa työntekijä sovelluksen käyttöön valmiiden materiaalien ostamisen sijasta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun Ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden Teknologiat -tutkimusryhmä (Futuristic Interactive Technologies Research group). Opinnäytetyössä valmistuneet materiaalit luotiin osaksi monen käyttäjän virtuaaliympäristön 3D-malleja.
Vaikka Substance Designerilla on jyrkkä oppimiskäyrä, sen käyttämisen opetteluun kulunut aika riippuu vahvasti käyttäjän aiemmasta kokemuksesta materiaalien luomisessa muilla sovelluksilla tai muusta kokemuksesta graafisessa suunnittelussa. Yritykselle vaikuttaisi kuitenkin olevan kannattavaa kouluttaa työntekijä sovelluksen käyttöön valmiiden materiaalien ostamisen sijasta.