Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Substance Designerin hyödyntäminen pelituotannossa

Hirvonen, Eero (2023)

 
Avaa tiedosto
Hirvonen_Eero.pdf (2.752Mt)
Lataukset: 


Hirvonen, Eero
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614696
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Adobe Inc.:n Substance Designerin perusteisiin. Substance Designerilla voidaan luoda kaksi- tai kolmeulotteisia tekstuureja ja materiaaleja solupohjaisella käyttöliittymällä. Sovelluksen suurimpia vahvuuksia ovat proseduraalinen luominen, parametrisaatio sekä yhteensopivuus muiden Adoben Inc.:n sovellusten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys Substance Designerin työnkulusta, logiikasta ja mahdollisuuksista, samalla tuottaen useita materiaaleja ja arvioiden niiden laatua ja kustannustehokkuutta suhteessa valmiina ostettaviin materiaaleihin. Lopputuloksena saatiin käyttövalmiita materiaaligeneraattoreita, joiden avulla on helppo muokata materiaaleja käyttäjän tarpeen mukaan esim. Unityn kaltaisella pelimoottorilla.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun Ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden Teknologiat -tutkimusryhmä (Futuristic Interactive Technologies Research group). Opinnäytetyössä valmistuneet materiaalit luotiin osaksi monen käyttäjän virtuaaliympäristön 3D-malleja.

Vaikka Substance Designerilla on jyrkkä oppimiskäyrä, sen käyttämisen opetteluun kulunut aika riippuu vahvasti käyttäjän aiemmasta kokemuksesta materiaalien luomisessa muilla sovelluksilla tai muusta kokemuksesta graafisessa suunnittelussa. Yritykselle vaikuttaisi kuitenkin olevan kannattavaa kouluttaa työntekijä sovelluksen käyttöön valmiiden materiaalien ostamisen sijasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste